OCR
II, A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 49 súlyos gazdasági következményekkel járó hatáskörként határozta meg az Ftv.2., hogy a szenátus dönt fejlesztés indításáról; gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről, gazdálkodó szervezettel történő együttműködésről, a felsőoktatási intézmény rendelkezésére bocsátott, illetve tulajdonában lévő ingatlanvagyon hasznosításáról és értékesítéséről; az Ftv.2. által meghatározottak szerint a hitelfelvételről, szervezetének, szervezeti egységének átalakításáról, megszüntetéséről." A jogalkotó a szenátus fenti hatáskörei gyakorlásának mindössze a szempontját adta meg: miszerint döntései során köteles figyelembe venni a közpénz és a közvagyon hatékony és felelős használatának, rendeltetésszerű igénybevételének, a vagyon elidegenítésénél az értékarányosság követelményét, mely célból figyelemmel kíséri a felsőoktatási intézmény gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítését." A szenátus mellett az Ftv.2. további testületek kötelező működését is előírta. Újdonság volt a felsőoktatási intézmény javaslattevő, véleményező, a stratégiai döntések előkészítésében résztvevő és a döntések végrehajtásának ellenőrzésében közreműködő szervként a gazdasági tanács." Nádas György szerint a jogintézmény hasonlít az Egyesült Államokban és Európában működő számos magánegyetem mellett kialakított tanácsadó testületre. "! Közismert azonban, hogy az eredeti tervek korántsem ilyen grémiumról szóltak. Az Ftv.2. előkészítésében az egyik fő mozgatórugó a hatékonyabb működés biztosítása lett volna, ezt kívánta a minisztérium az irányító testületeken keresztül megvalósítani, de az a már az Országgyűlés elé terjesztett változatban is jelentős visszalépésként jelent meg, amelyre vonatkozó rendelkezéseket azután az Alkotmánybíróság meg is semmisítette. Ez vezetett el a gazdasági tanácsok felemás intézményéhez, amely jellegen a kormányzat úgy kívánt változtatni, hogy 2006 után újra megkísérelte növelni a testület hatáskörét, de az Alkotmánybíróság e módosítást szintén megsemmisítette, 7” BI Ftv.2. 27. § (8) bek. a)—f) pont. A gazdálkodó szervezet alapításáról, gazdálkodó szervezetben részesedés szerzéséről, gazdálkodó szervezettel történő együttműködésről való pozitív döntés feltétele volt, hogy azt a gazdasági tanács tagjai legalább kétharmadának igenlő szavazatával meghozott véleménye támogassa. A gazdasági tanács tagjai legalább kétharmadának igenlő szavazatával meghozott véleménye, ezen belül a gazdasági tanács szenátus által delegált, illetve hivatalbóli tagjai közül legalább három tag támogató szavazata volt szükséges a vagyon értékesítéséhez. E jogosítvány mint érvényességi feltétel a gazdálkodó szervezetekkel kapcsolatos szenátusi hatáskörbe 2006. augusztus 27. napjától, a vagyonhasznosítási kérdésekbe (azok szélesítése mellett) 2009. január 1. napjával kerültek be. 122 Ftv.2. 27. § (12) bek. 15 Ftv.2. 20. § (2) bek. A javaslattételi hatáskör 2009. január 1. napjától került be a szövegbe. 4 Nadas György: 2007, i.m. 250. 125 Keczer Gabriella: 2007, i.m. 181.