beni felelőssége és kötelezettségei" mellett részletesen — a mai értelemben vett
 közoktatáshoz hasonlóan — határozta meg a hallgatói jogokat és kötelezettségeket
 is.§ Emellett az egyetem szervezetét és az egyes vezetők hatáskörét is tételesen
 tartalmazta," s ezzel lényegében a mai intézményi struktúrát is előrevetítette.
 
Az egyes felsőoktatási intézményekre vonatkozó átfogó szabályozások, illetve
 bizonyos konkrét ügyekben a végrehajtás során feladatokat előíró rendelkezések
 a Kiegyezést követően, közel hét évtizeden keresztül a vallás- és közoktatásügyi
 miniszteri rendeletekben (a továbbiakban: VKM rendelet) jelentek meg. A VAM
 rendeletek már részletekbe menően szabályozták a vezetői hatásköröket, az egyete¬
 mi és kari testületekre is kiterjedően. Sajátosságuk volt, hogy a vezetői felelősséget
 az ún. akadémiai vagy egyetemi hatóság vezetői (rektor, prorektor, dékán) esetében
 nem, csupán a gazdasági területen, valamint az Egyetemi Könyvtár vonatkozásában
 rögzítették. Kiindulva azonban abból az alaptételből, hogy akinek hatásköre van,
 az annak ellátásáért felelős, valamint figyelembe véve a VKM rendeletek egyes
 rendelkezéseiből kiolvasható elvárásokat, e hatásköri szabályok alkalmasak lehettek
 a felelősség megalapozására. Hasonló a helyzet a testületek esetében is azzal, hogy
 a kollektív felelősség érdemben fel sem merült, a tagok egyéni felelőssége pedig erre
 irányadó norma hiányában inkább morális elvárásként jelenhetett meg, semmint
 számonkérhető és szankcionálható alkalmazotti kötelezettségként.
 
Annak ellenére, hogy a felsőoktatásban, akár az abban oktatóként, kutatóként
 vagy más módon közreműködők, akár a hallgatók számának arányát, illetve a
 felsőoktatás költségvetési vonatkozásait nézzük, jelentős növekedést tapasztalha¬
 tunk, a második világháború után, s különösen a rendszerváltozás időszakában,
 illetve az azt követően megszülető jogszabályokat vizsgálva a felelősségi szabályok
 kimunkálatlan mivolta továbbra is szembetűnő. Ugyan a tudományegyetemek és
 a műszaki egyetemek szervezetének szabályozása tárgyában kiadott 274/1950.
 (XI. 23.) MT rendelet a korábbinál átfogóbban foglalkozott a kérdéssel (vélhetően
 azért, mert a totális diktatúra idején a vezetők felelősségének megalapozása nem
 volt mellőzhető), a későbbiekben már sem a felsőoktatási intézmények szervezeti
 kérdéseiről szóló 1956. évi 4. törvényerejű rendelet (a továbbiakban: Fsztvr.),
 
 
B Ratio Educationis XVI. §, XVIII. § 4. pont, XX. §.
 16 Ratio Educationis III. rész (Az iskolák rendtartása, illetve a fegyelem fenntartása) II.
 szakasz. Az iskolák rendtartása, tekintettel a tanulóifjúságra.
 
7 Az egyetem ma is ismert — részben változatlan — irányítási szerkezete már a Ratio
 Educationisban (XV-XVI. §) jelen volt: egyetemi tanács, egyszemélyi vezetőként pedig az
 elnök. Az egyetemi tanács elhatárolandó az egyetem akadémiai hatóságától, amelyet a rektor,
 a titkár, a négy kar dékánja és a szeniorok és a szabad és nemes művészetek prodirektora
 alkotott. A Ratio Educationishoz, és Mária Terézia egyéb felsőoktatási intézkedéseihez
 lásd: Kiss József Mihály: A magyar felsőoktatás a XVIII. század végén, Magyar Felsőoktatás,
 2000/5-6, 44-45.