Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000023/0000

Veres róka, vörös bársony, piros rózsa. A piros/vörös a magyar nyelvben és kultúrában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bálizs Beáta
Title (EN)
'Veres’ Fox, ’Vörös’ Velvet, ’Piros’ Rose. The ‘piros-vörös’ [red] dual color terms in Hungarian language and culture
Field of science
Antropológia, néprajz / Anthropology, ethnology (12857)
Series
Studia Ethnologica Hungarica
Type of publication
monográfia
022_000023/0371
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 372 [372]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000023/0371

OCR

II. A LEGFONTOSABB TERMÉSZETES EREDTŰ PIROS/VÖRÖS FESTÉKANYAGOK 371 (1973) vizsgálatai szerint az ökorban a purpurarii/carinae nevvel illetett kelmefestök foglalkoztak a biborfestéssel, a bibor-lila szin szamos valtozatat készitették: purpura hyacinta, amethystina, ill. ianthina (a görög ion "ibolya" szóból). Fényes pirosas bíbor szín lehetett a nagyon keresett türoszi szín, amelyet vagy blatta/oxyblatta (a gordg blatta ‘alvadtverszin’ szöböl) vagy éyria néven ismertek." Ugyanakkor szerinte az antik bíbornak négy típusa is elkülöníthető: r. a inathina (Türoszböl), 2. a liläsrözsaszín, 3. a mályva, 4. a sáfrány (?) színű. Ezekhez azonban nem feltétlenül csupán a csigák váladékát használták, hanem adhattak hozzá kermeszt, orseille-t, sáfrányt vagy más növényi festéket is (Brunello 1973, 104-105). Mäs vélemények szerint azonban nehéz bármit is határozottan állítani, mert a bíborhoz kapcsolódó eljárások időről időre, tájról tájra, sőt akár festőműhelyről festőműhelyre változhattak, ill. a bíborfestékkel festett színt az is nagyban befolyásolhatta, hogy milyen árnyalatot követelt az aktuális divat. Pastoureau szerint a bíborfestés végeredményeként a piros, a rózsaszín, a mályva, a lila és a fekete közül bármelyik szín elképzelhető (ill. szerinte épp olyan változatosság jellemezhette az antik bíbor árnyalatokat, mint az azokkal kapcsolatos szókészletet, Id. Pastoureau 2017, 42; ill. 197, 53. lábj.). Amit biztosan tudunk, hogy ezt a festőanyagot elsősorban gyapjú- és selyemfestésre használták, ritkán alkalmazták pamuton, lent azonban sohasem festettek vele, uo. 197. 54. lábj.): Szépségéből, tartósságából és dc$úgaságából adódóan az előkelők viseletéhez kapcsolódott, értékességét jól mutatja, hogy a türoszi bíborral festett gyapjú ára a Kr. e. 2. században tizenötször-hússzor annyiba került, mint a festetlené (uo. 42). A bíborcsigával való festés legkésőbb Konstantinápoly 1453-as bevételéig maradt fenn, ,a bíborfestés mint kivesző iparág utolsó említése" 1165-ből való, Tudelai Benjámin ugyanis ekkor jegyzi le, hogy , a thébai zsidó közösség selyemruhák és bíbor gyártásáról híres" (Finlay 2004, 353). Bibortetü Id. Kosenil és Kermesz Brazilfa Id. Vörösfák rendkívül könnyen variálódnak és rendkívül érzékenyek a külső körülményekre, pl. napfényre, hőre stb., ezzel összefüggésben nagyon könnyen változik az aktuális színezetük. (Ehhez a problematikához Id. még ZENTGRAF-IMMING-IMHOF 2000; HEDRICK-WONG 2013.) Vö. a latin , költőknél az egyszerti murex [‘kagylé’] is jelentheti a bíbort, habár azok többnyire az általánosabb fucus szót használják a bíbor jelzésére; a késői császári korban a b/azza szó is elöfordul a biborra nezve” (PRUZSINSZKY 1902). Ezek koziil a fucus az orseille-t (ld. ezen melleklet azonos cimszavät) is jelölhette (ld. LatSz fucus, fucinus). 3 Bizonyosan azzal is összefügg&sben, hogy a lenböl szött anyag „nehezen festhetö, ezert fökent fehérített vagy természetes állapotban használták" (LASZLO 1983, 293).

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1949 px
Image height
2783 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.25 MB
Permalink to jpg
022_000023/0371.jpg
Permalink to ocr
022_000023/0371.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu