OCR
II. A LEGFONTOSABB TERMÉSZETES EREDTŰ PIROS/VÖRÖS FESTÉKANYAGOK 371 (1973) vizsgálatai szerint az ökorban a purpurarii/carinae nevvel illetett kelmefestök foglalkoztak a biborfestéssel, a bibor-lila szin szamos valtozatat készitették: purpura hyacinta, amethystina, ill. ianthina (a görög ion "ibolya" szóból). Fényes pirosas bíbor szín lehetett a nagyon keresett türoszi szín, amelyet vagy blatta/oxyblatta (a gordg blatta ‘alvadtverszin’ szöböl) vagy éyria néven ismertek." Ugyanakkor szerinte az antik bíbornak négy típusa is elkülöníthető: r. a inathina (Türoszböl), 2. a liläsrözsaszín, 3. a mályva, 4. a sáfrány (?) színű. Ezekhez azonban nem feltétlenül csupán a csigák váladékát használták, hanem adhattak hozzá kermeszt, orseille-t, sáfrányt vagy más növényi festéket is (Brunello 1973, 104-105). Mäs vélemények szerint azonban nehéz bármit is határozottan állítani, mert a bíborhoz kapcsolódó eljárások időről időre, tájról tájra, sőt akár festőműhelyről festőműhelyre változhattak, ill. a bíborfestékkel festett színt az is nagyban befolyásolhatta, hogy milyen árnyalatot követelt az aktuális divat. Pastoureau szerint a bíborfestés végeredményeként a piros, a rózsaszín, a mályva, a lila és a fekete közül bármelyik szín elképzelhető (ill. szerinte épp olyan változatosság jellemezhette az antik bíbor árnyalatokat, mint az azokkal kapcsolatos szókészletet, Id. Pastoureau 2017, 42; ill. 197, 53. lábj.). Amit biztosan tudunk, hogy ezt a festőanyagot elsősorban gyapjú- és selyemfestésre használták, ritkán alkalmazták pamuton, lent azonban sohasem festettek vele, uo. 197. 54. lábj.): Szépségéből, tartósságából és dc$úgaságából adódóan az előkelők viseletéhez kapcsolódott, értékességét jól mutatja, hogy a türoszi bíborral festett gyapjú ára a Kr. e. 2. században tizenötször-hússzor annyiba került, mint a festetlené (uo. 42). A bíborcsigával való festés legkésőbb Konstantinápoly 1453-as bevételéig maradt fenn, ,a bíborfestés mint kivesző iparág utolsó említése" 1165-ből való, Tudelai Benjámin ugyanis ekkor jegyzi le, hogy , a thébai zsidó közösség selyemruhák és bíbor gyártásáról híres" (Finlay 2004, 353). Bibortetü Id. Kosenil és Kermesz Brazilfa Id. Vörösfák rendkívül könnyen variálódnak és rendkívül érzékenyek a külső körülményekre, pl. napfényre, hőre stb., ezzel összefüggésben nagyon könnyen változik az aktuális színezetük. (Ehhez a problematikához Id. még ZENTGRAF-IMMING-IMHOF 2000; HEDRICK-WONG 2013.) Vö. a latin , költőknél az egyszerti murex [‘kagylé’] is jelentheti a bíbort, habár azok többnyire az általánosabb fucus szót használják a bíbor jelzésére; a késői császári korban a b/azza szó is elöfordul a biborra nezve” (PRUZSINSZKY 1902). Ezek koziil a fucus az orseille-t (ld. ezen melleklet azonos cimszavät) is jelölhette (ld. LatSz fucus, fucinus). 3 Bizonyosan azzal is összefügg&sben, hogy a lenböl szött anyag „nehezen festhetö, ezert fökent fehérített vagy természetes állapotban használták" (LASZLO 1983, 293).