OCR
348 VI. A PIROS MINT SAJÁTOS SZÍN ÉS POZITÍV JELZŐ 3. A PIROS SZÓ SZEMANTIKÁJÁNAK ÖSSZEGZÉSE Jelen fejezetben döntően azt vizsgáltam, hogy milyen szövegek és kontextusok vetnek fényt a piros sajátos vizuális jelentésére, amely nem egyezik meg sem a ma hasznält piros szöeval, sem a kategöriajelölö veres/vörösevel. Hipotezisem szerint a piros szó jelentésének eredetileg elsösorban a rözsaszin-bibor szintartomänyhoz lehetett a legtöbb köze. Legfőbb érvem erre azon dolgok tényleges színe, amelyeket már akkor is előszeretettel piros jelzővel együtt emlegettek, amikor még a veres/ vörös volt a kategóriajelölő. Ezeknek a dolgoknak a listája nagyban megegyezik azzal, amely az Sokféle címet viselő folyóirat egyik 1832-es számában ismeretlen szerzőtől közölt, 4 piros szín dítsérete című vers tárgyal. Mivel ezt a szöveget Moser Zoltan 4 szivárvány havasán című munkájában teljes hosszában közölte (Id. 2015, 51—52), én itt most csupán azoknak a dolgokat sorolom fel, amelyeknek a ,pirosságát" — saját kutatásaim értelmében egy részük kapcsán azok rózsaszín-bíbor színét — megénekli ez a költemény: I. a rózsa . a réti virágok általában . a hajnal és a naplemente . a bársony . a szemérem . az ajkak a vér CN AN PW wv . a bor 9. az élető94 Ez a felsorolás legfeljebb még az általam elemzett rózsás arcszín, agyümölcsök, ill. a rubin (és esetleg még a £/alláris) sokszor rózsaszínbe vagy kissé liláspirosba 394 A piros színnek az élet fogalmával való asszociációját csak részlegesen érintettem az eddigiek során. Ítt is csupán annyit jegyeznék meg, hogy az élet és a vér színe között nyilvánvaló az összefüggés, hiszen a piros vér az élet előfeltétele, minden ember számára , közvetlenül tapasztalható", hogy amikor , az ember vére elfolyik, beáll a halál" (VEREBÉLYI 2005, 81). Közismert, hogy a különböző időkben és kultúrákban a neandervölgyiekhez hasonlóan vasoxiddal, ill. más pirosas porral (Kína egy részén pl. cinóberőrleménnyel) szórták be a halottakat, ennek legvalószínűbb magyarázata pedig az lehet, hogy ezzel a színnel a vért, az élet nedvét akarták visszaadni az elhunytaknak (LEIMGRUBER 2007, 32). Pl. Savu és Rai Jua szigetén kimondottan azért göngyölik be vörös ruhaanyagba a magas rangú elhunytat, hogy a halott testnek visszaadják a meleget és az életerőt (NABHOLZ-KARTASCHOEF 2007, 57). Vö. az afrikai ndembuk között — Turner híres tanulmánya szerint (1966) — a különféle vérfajtákat (asszonyit, gyilkolásból származót stb.) jelképező vörös szín szimbolikus jelentése részben , erő, élet is" (Id. SÁRKÁNY 1998, 43).