306 VI. A PIROS MINT SAJÁTOS SZÍN ÉS POZITÍV JELZŐ
(Ugyanígy a kékes héjú szőlők színárnyalatait a halványtól a sötét liláskék felé
a szilva, a konkoly és a viola növény nevével jelzett színek jelölhetik.)
A fentiekből az a leglényegesebb számunkra, hogy Fazekas a piros baka(to)
rnak nevezett szőlőfajt úgy jellemezte (ld. a 39. fotót), hogy annak tónusa a sötét
kékesvörösként meghatározott meggyszínnél , világosabb veres", ami a piros szó
egykori "bíbor-rózsaszín" értelmét valószínűsíti. Méghozzá oly módon, hogy a ké¬
kes meggyszínnel való rokonítás a bíbor, a halványabb vörösként való azonosítása
pedig a rózsaszín jelentését igazolhatja.
Mielőtt továbblépnénk, feltétlenül szólom kell az imént említett bíbor szirmú
konkolyról (vetési konkoly, Agrostemma githago) is. Méghozzá azért, mert éppen
erre a virágra kérdeztek rá a Magyar Nyelvjárási Atlasz szóanyagának lejegyzői
is, méghozzá következőképpen: , Mi az a /ila gyomviräg, aminek a fekete magja
a csépléskor a búzában szokott maradni?" A konkoly szóalakjaira kíváncsi gyűj¬
tők tehát egy lila szirmú gyomnövény után érdeklődtek, a válaszok egy részében
azonban egy másik színnév bukkant fel: a — feltételezésünk szerint egykor még a
konkoly pirosaslila árnyalatának kifejezésére is alkalmas — piros. Zala megyében és
néhány északnyugat-dunántúli gyűjtőponton ugyanis a következőképp nevezték
ezt a virágot: piros konkó, piros konka (Id. MNYA t. kot. 15. térkép) 3?
I.5. PIROS RUBIN ÉS PIROS KLÁRIS
A drágakőtudomány (gemmológia) sok esetben értékes segítséget adhat a színnevek
történeti szemantikájának vizsgálatához. Biggam a középkori angol rede színnév
jelentését vizsgálva ugyanakkor rámutat arra, hogy bizonyos hasonlatok az ókortól
a középkor végéig, sőt akár még toväbb is fennmaradhattak a drágakövek színének
tudományos leírásaiban. Például Sevillai Szent Izidor az ametiszt ragyogását a
rózsáéhoz hasonlítja, de ugyanez a hasonlat a késő 15. szäzadi, Peterborough Lap¬
idary címen ismert műben is megtalálható (bár ugyanott már közelebbi tónusát is
meghatározzák, Id. Biggam 2012, 134-135). Ha a hasonlatok különböző korokra
jellemző értelmét nehezen is tudjuk egymásnak megfeleltetni, a drágakövek színének
leírására választott színnevek sok esetben mégis szolgálhatnak fontos információkkal
a vizuális szemantikáról, főleg amiatt, hogy a dc$ágakövek ma is ugyanúgy néznek
ki, mint ahogyan korábban. Így a piros színnévnek a rózsaszín-bíbor színtartomány¬
nyal való szoros kapcsolatáról vallhat az a tény, hogy számos rubin drágakőről, ill.
39 Ld. MNyA a. köt. 15. térkép. Vö. a szerb nyelvben a lilaakác jelzője a piros (cureni bagrem
‘lilaakac’ sz6 szerint ‘piros akac’, Id. ANDRIC 2018, 285).