I. ELSŐ HIPOTÉZIS: A PIROS ‘ROZSASZIN, KEKBE HAJLO PIROS" JELENTÉSE 299
, tekintete az ifjúéval találkozott, 5 akkor arczának bibor rózsái, mint hajnal-pir égtek"
(Bárány Gusztáv Adolf: Béla ss Ida. (Elbeszélés). Rajz 1839. 45. sz. 354).
1846: , arcán a szemérem futó bibora hajnallik fe!" (Arany János: Hermina).
1853: , hajnalodott, az ég keleti kárpitja bíbor, és rózsa karmazsin és sáfrán színeiben
égett" (Jókai Mór: Egy magyar nábob).
1878: , a hajnal bibora kezdett piroslani az arcokon" (Csepeli Pál: Böngészet. Protestáns
Egybázi és Iskolai Lapok 21. évf. 6. sz. 174).
1882: , két csillag égett örök fénnyel aranyszegélyű felhők mögött a rózsaszín hajnal lehel¬
letszerü biboräban” (Haläsz Ferenc: Csillagok szerelme. Esztergom és Vidéke 99. sz.).
1883: ,BiborZan ékesen közeleg a hajnal, tükrödbe pillant s arcza pirban ég? (Sziklay
János: Ünnepi költemény. Pápai Lapok 10. évf. 37. sz.).
1886: , Mosolygó égnek rózsa-fénye / Nem mindig a hajnal-bibor” (Kardoss Ivan: Te¬
réznek. Eger, Hetilap, 350.)
1896: , 02 e hajnal szépséges bíboráz ozz látom pirkadni, kedves ipak gyenge orczditok feslö
rözsdin” (Lenner Emil föreäliskolai igazgató ünnepi záró beszéde. In Szógyi győri
naptára az 1897-es évre, 74).
1902: , Légy üdvözölve csoda dolgaiddal, lánglelkesedéseddel, bibor hajnalod rézsas egevel!”
(N. n: Märczius 15. Nagybánya és vidéke 28. évf. 11. sz.)
1907: „bibor szinz öltenek a hajnali szellő szülte magasan szálló bárányfellegek. Itt a hajnal.
Rözsapirjäval beragyogja a lap rengetegét...”(N. n: Ejjel a Kisbalatonon. Balatonvidek
II. évf. 19. sz. 3.)
1910: , Az angyal [...] szemében egy darabja a mennynek, az orcáján bedig egy sugara a
biborképű hajnalnak ult” (H. Szederkényi Anna: Sodoma. Nagybánya 8. évf. 30. sz.)
I9I3: , üde leányka-felé egy vak hit, az éden, a boldog jövő bite integet s csalja hamvas
arcocskájára a hajnal bibor pírját" (N. I. : A vak hit 4 vármegye. 1. évf. 15. sz. I.)