OCR Output

szántani-vetni is tilos volt, pomeriumnak hívták a rómaiak, nemcsak mert a vá¬
rosfal mögött feküdt, hanem azért is, mert emögött húzódott a fal; és valahány¬
szor a népesség növekedésével kijjebb kellett tolni a falakat, ugyanannyival szé¬
lesítették ki ezeket a megszentelt határokat is."

45.

(1) Miután a Város területét meggyarapította, és mindent megszervezett a há¬
ború és béke követelményeinek megfelelően, Servius arra kezdett törekedni,
hogy Róma hatalmát ne mindig csak fegyveres erővel, hanem bölcs belátással
is növelje, és a Várost valamelyest ékesebbé is tegye. (2) Már akkor messze föl¬
dön híres volt az epheszoszi Artemisz szentélye; úgy hírlett, hogy a kis-ázsiai
városállamok közösen építették.? Servius fölöttébb dicsérte ezt az egyetértést és
az istenek közös tiszteletét a latinok előkelői előtt, akikkel hivatalosan és ma¬
gánemberként egyaránt tudatos gonddal ápolta a szívélyes vendégbaráti kap¬
csolatot. Addig-addig ismételgette mindezt, amíg el nem érte, hogy a latin népek
a római néppel közösen templomot emeltek Dianának Rómában.? (3) Ezzel
elismerték Róma felsőbbségét, amely miatt korábban oly gyakran támadt köztük
háború. Úgy látszott, a latinokat annyi sikertelen fegyveres kísérletük után ez
a kérdés már egyáltalán nem foglalkoztatja, egy szabin férfinak azonban felkí¬
nálkozott az alkalom, hogy maga vegye kezébe a dolgot, és visszaszerezze a ha¬
talmat. (4) Mint mondják, egy szabin gazda birtokán egy csodálatosan nagy és
szép üszőborjú jött világra; két szarva századokon keresztül Diana templomának
előcsarnokában függött e csodás esemény emlékezetére. (5) A dolgot isteni
jelnek tekintették, mint ahogy az is volt; a jósok azt jövendölték, hogy amely
város polgára Dianának áldozza az üszőt, azé lesz a hatalom. Ez a jóslat eljutott
a Diana-szentély elöljárójának a fülébe is. (6) A szabin gazda az első napon,
amely az áldozat bemutatására alkalmasnak mutatkozott, felterelte az üszőt
Rómába, Diana templomához, és ott az oltár elé állította. A római pap felfigyelt
a hírből már ismert áldozati állat hatalmas termetére, és eszébe jutott a jóslat.
Így szólt hát a szabinhoz: , Hogy gondolod ezt, jó idegen? Tisztatalanul mutat¬
nál be áldozatot Dianának? Előbb miért nem mártózol meg élő vízben?" Amott,

! A pomerium választotta el a város megszentelt területét a külső, profán területtől: eddig
tartott a városbeli tisztségviselők hatalma, a hadsereg pedig nem léphetett ezen belülre.

? Artemisz (a római Diana) epheszoszi templomát a Kr. e. VI. század elején alapították.

3 Servius Tullius kezdeményezésére hatással lehetett az ariciai Diana-szentély körül ki¬
alakult latin vallási-politikai közösség: ennek a vezető szerepét akarta elbirtokolni Róma
számára.

! A rómaiak hite szerint csak a természetes folyóvíz volt alkalmas a rituális fürdőre.

75