OCR Output

egyenlő arányban adózzon, ezeknek a zribusoknak azonban semmi közük nem
volt sem a centuridk számához, sem a beosztásukhoz.

44.

(1) Servius a vagyonbecslés befejeztével — ennek végrehajtását egy újonnan
hozott, fenyegető törvénnyel gyorsította, amely börtönt, sőt halált helyezett
kilátásba mindenkinek, aki nem becsültette fel vagyonát — elrendelte, hogy
minden római polgár, lovas és gyalogos egyaránt, ki-ki a maga centuridjaban
hajnalban jelenjen meg a Mars-mezőn.! (2) Mihelyt ott felsorakozott az egész
hadsereg, disznó-, juh- és bikaáldozat bemutatásával tisztította meg öket,? €s az
épp lezárult időszak szintén a /us-rum nevet kapta, mivel ezzel a szertartással ért
véget a vagyonbecslés.? Ezen a /usírumon állítólag 80 000 polgárt vettek nyil¬
vántartásba; legősibb és legmegbízhatóbb történetírónk, Fabius Pictor! hozzá¬
fűzi, hogy ez csak a fegyverforgató férfiak száma volt.

(3) Annyira felduzzadt a lakosság létszáma, hogy meg kellett növelni a Város
területét is. Servius a Városhoz csatolta tehát a Quirinalis és a Viminalis dom¬
bot; ezután tovább építette az Esguilinust, és maga is odaköltözött, hogy e la¬
kónegyednek kellő megbecsülést biztosítson. Sánccal, árkokkal és fallal vette
körül Rómát; ily módon kijjebb tolta a jomeriumot is. (4) A pomeriumot, ha
a szó puszta jelentését tekintjük, postmoeriumkent, vagyis a fal mögötti terület¬
ként lehet értelmezni. Valójában inkább circamoeriumról, vagyis a fal két oldalán
húzódó sávról van szó. Hajdanában az etruszkok, valahányszor új várost alapí¬
tottak, azt a területet, amelyen a falakat akarták építeni, jóslatkérés után, körös¬
körül biztos határokat kijelölve felszentelték, mégpedig úgy, hogy belülről se
rögtön a falak mögött következzenek az épületek — nem úgy, mint manapság,
amikor még hozzá is építik azokat a falhoz —, és a külső oldalon is maradjon egy
emberi műveléstől tisztán hagyott földsáv. (5) Ezt a területet, amelyen lakni is,

! A helymegjelölés anakronisztikus: a Mars-mező nevének eredetéről Livius a II. 5.

2-ben ír.

? Ez a härmas äldozat, a suovetaurilia többféle tisztító szertartásban is szerepelt, legyen
szó akár a népről, a városról vagy a szántóföldről. Az állatokat körbevezették a megtisz¬
títandó emberek vagy terület körül, majd feláldozták Marsnak.

3 A lustrum egyszerre jelent ‘bejarast’, ‘megtisztitast’, illetve akét vagyonbecslés közt eltelt,
a köztársaságkorban ötéves időszakot.

* Q. Fabius Pictor a Kr. e. III. század elején működött; ő írta az első római történeti művet,
görög nyelven és nagyrészt görög források alapján, de a hozzáférhető római dokumen¬
tumokat is felhasználva.

5 A ma Servius-fal néven ismert városfal a Kr. e. IV. századból való, de bizonyosan létezett
egy ősibb városfal is.

74