OCR Output

az égiek vallásos tiszteletéről kellett útmutatást adnia, hanem a megfelelő gyász¬
szertartásokról és a holtak szellemének kiengeszteléséről, a villámlás vagy egyéb
látható alakban megnyilvánult csodajelek érvényességéről és elhárításának mód¬
járól is. És hogy az égiek gondolataiból ki lehessen fürkészni az ilyen titkokat,
templomot szentelt az Aventinuson luppiter Eliciusnak, és madärjéslatok ütjän
kérdezte meg az istentől, melyek azok a jelek, amelyeket az isteni akarat meg¬
nyilvánulásának kell tekinteni."

21.

(1) Az ilyen dolgokról való állandó tanácskérés és gondoskodás teljesen elvonta
a népet az erőszaktól és a fegyverektől. Így egyrészt lekötötte a figyelmüket
valamilyen tevékenység; másrészt szüntelenül az istenek gondja foglalkoztatta
őket, és látva, hogy az emberi életben jelen van az égiek hatalma, szívük annyi¬
ra eltelt jámborsággal, hogy ettől kezdve a büntetéstől és a törvénytől való féle¬
lem helyett az adott szó és az eskü szentsége lett a legfőbb erő, amely az államot
irányította. (2) Szokásaikban az emberek is királyuk páratlan példamutatásához
igazodtak, a szomszédos népek pedig, amelyek eddig úgy tekintették, hogy nem
is város, hanem egy katonai tábor települt közéjük mindannyiuk békességének
feldúlására, most olyan nagy tisztelettel kezdtek nézni Rómára, hogy szentség¬
törésnek tartották volna megtámadni ezt a teljesen az istenek tisztelete felé
fordult államot. (3) Volt egy liget, amelynek közepén egy homályos barlang
mélyéről kiapadhatatlan vizű forrás csobogott." Mivel Numa az istennővel való
találkozás ürügyén, tanúk nélkül gyakran eljárt oda, ezt a ligetet a Camenáknak
szentelte, mondván, hogy azok ott szoktak tanácskozást ülni feleségével, Ege¬
riäval.? (4) Unnepet alapított Fidesnek, a Hűségnek is; meghagyta, hogy szen¬
télyéhez kétfogatú fedett kocsin járjanak a /amenek, és ujjuk hegyéig beburkolt
kézzel végezzék el a szent szertartást, jeléül annak, hogy a Hűséget védeni kell,
és székhelye még az emberi jobb kézben is szent." (5) Sok más ünnepet is alapí¬

! Iuppiter Elicius mellékneve az e/icere (előcsalogatni") igével áll kapcsolatban.

? Az Egeria forrásistennő nevét viselő szent berek és barlang Róma mellett, a Porta Capena
közelében; leírásában az istenek és emberek találkozásának sokszor helyt adó kies hely
(locus amoenus) ábrázolásának szokásos irodalmi kellékeit láthatjuk.

: A Camenák szintén forrásistennők voltak; nevüket az antik etimológia a carmennel (va¬
rázsének;, "jóslat" ) hozta összefüggésbe. Így kapcsolatba kerültek mind a jóslással, mind
az énekkel, főleg miután Livius Andronicus Odüsszeia-fordításában a Múzsákkal azo¬
nosította őket.

* A Fides-kultusznak ez a korai emléke valészintileg Dius Fidius, illetve Semo Sancus, az
adott szó szentségéért felelős ősi latin és szabin istenek kultuszának nyomát őrzi. Fides
temploma csak a Kr. e. III. század közepén épült fel Rómában.

47