OCR Output

fegyelem állandó készenlétben tartott, úgy gondolta, mindenekelőtt az istenfé¬
lelmet kell meghonosítania köztük, amely igen hatásos eszköz a tapasztalatlan
és abban az időben még faragatlan tömeggel szemben.! (5) Mivel azonban ez
valamely költött csoda nélkül nemigen szokta áthatni a lelkeket, úgy tett, mint¬
ha éjszakánként Egeria istennővel találkozna, és az ő tanácsára vezetné be az
isteneknek legkedvesebb szertartásokat és jelölné ki minden egyes isten papjait.?

(6) Mindenekelőtt a hold járása szerint 12 hónapra osztotta fel az évet." De
mivel a hold egy-egy hónapban nem tölt ki 30 napot, és 11" nap hiányzik a nap
pályájához igazodó teljes évből, szökőhónapokat iktatott be úgy, hogy a napok
20 év múlva a nap állásának ugyanarra a pontjára essenek, mint eredetileg, és
minden esztendő tartama hiánytalan legyen." (7) Ugyancsak ő jelölt ki megen¬
gedett és tiltott napokat," mivel hasznosnak ígérkezett, ha időnként nem tartot¬
tak tanácskozást a néppel.

20.

(1) Majd a papi tisztségek megszervezésére fordította figyelmét, noha a legtöbb
vallásos szertartást ő maga végezte, kiváltképpen azokat, amelyek ma Iuppiter
flamenjének hatáskörébe tartoznak. (2) De mivel úgy gondolta, hogy egy ilyen
harcias népnek több Romulushoz, mint Numához hasonlatos királya lesz, akik
maguk is hadba vonulnak, nem akarván, hogy a király papi kötelességeit elha¬
nyagolják, Iuppiter állandó papjául egy flament rendelt, akit díszruhával és csak

! A filozófus-király által a nép megfelelő nevelése érdekében bevethető , kegyes csalás"
gondolata Platóntól származik (Az állam 414b).

? Egeria istennőt a hasonló nevű forrásnál tisztelték Ariciában, valószínűleg innen került
a kultusza Rómába. Akárcsak a Camenák, a forrásokon kívül a szüléssel is kapcsolatban
állt. Szintén a Camenákkal való rokonságnak tudható be Numa életében betöltött , ih¬
letadó" szerepe.

: A hagyomány szerint korábban az év csak tíz hónapból állt, március volt az első hónap,
december az utolsó, és összesen 304 napot számlált. Vö. Ovidius: Faszi I. 27-44.

! Ogilvie kiegészítése. A kódexek olvasatából hiányzik a számnév. A 354 napos holdév és
a 365 napos napév között 11 nap a különbség, ráadásul az undecim szó kiesése szöveg¬
kritikailag is megokolható.

5 Valószínű, hogy Livius inkább egy ad )oc szabályozásra gondol, amellyel Numa össze¬
hangolta a szoláris és lunáris naptárt, nem pedig egy 20 éves periódusokra épülő rend¬
szerre.

£ A rómaiak az év napjait ünnepnapokra és munkanapokra (dies festi — dies profesti) osztot¬
ták. A munka- vagy köznapok a törvénykezés szempontjából ismét kétfélék voltak: tör¬
vénynapok (dies fasti), amelyeken lehetett törvénykezni és általában gyülekezni, és a tör¬
vénykezés szempontjából tiltott napok (dies nefasti).

45