OCR Output

nák, hiszen egész seregét hazaszállította a provinciából. (11) A gyalogosok kö¬
zött fejenként 250 bronzpénzt osztott szét, a centuridk ennek kétszeresét, a lo¬
vasok háromszorosát kapták. (12) Igazi látványosságot nyújtottak a menetben
a fogságból kiszabadított polgárok, akik kopaszra nyírt fejjel vonultak mögötte.

53.

(1) Ennek az évnek a végén Ouintus Aelius Tubero népzribunus a senatus hatá¬
rozata értelmében javaslatot terjesztett a köznép elé, és meg is született a nép¬
határozat arról, hogy alapítsanak két latin coloniát, az egyiket Bruttiumban, a
másikat Ihurioi területén. (2) A telepítés végrehajtására hármas bizottságokat
választottak három évig tartó felhatalmazással: Bruttiumba Ouintus Naeviust,
Marcus Minucius Rufust és Marcus Furius Crassipest; Ihurioi környékére Aulus
Manliust, Quintus Aeliust és Lucius Apustiust. Ezt a két välasztögyülest Gnaeus
Domitius városi praetor vezette le a Capitoliumon.

(3) Ebben az évben több templomot is felszenteltek. Az egyiket a Megmentő
Iunónak a zöldségpiacon,? amelyet négy évvel azelőtt ajánlott fel Gaius Cornelius
consul a galliai háborúban, és abban az évben meg is rendelte az építését; most
ő szentelte fel mint censor. (4) A másik templom Faunusé volt: ezt két évvel
azelőtt bírságpénzekből rendelték meg Gaius Scribonius és Gnaeus Domitius
aedilisek; most Domitius szentelte fel mint värosi praetor. (5) Fortuna Primigenia
templomát a Ouirinalis-dombon Quintus Marcius Ralla szentelte fel, a külön
erre a feladatra megválasztott kétfős bizottság tagjaként. (6) A szentély felépí¬
tésére tíz évvel azelőtt, a pun háborúban tett fogadalmat Publius Sempronius
Sophus consul, és censori évében ő rendelte meg a felépítését is.? (7) Iuppiter
szentélyét a szigeten Gaius Servilius duumvir szentelte fel; ezt hat évvel azelőtt,
a gall háborúban ajánlotta fel Lucius Furius Purpurio praezor," később, consuA
évében pedig ő is rendelte meg a felépítését.

Ezek voltak az év eseményei.

! Ahogy más esetekben a sapka, most a tüntetőleg viselt kopaszság szimbolizálta, hogy
ezek a polgárok Quinctiusnak köszönhetik szabadságukat: a haj lenyírása szintén a
rabszolgák felszabadításával kapcsolatos rítusok közé tartozott.

? A kéziratokban Iuno Sospita helyett Iuno Matuta szerepel, de a latin irodalomban a Matuta
sehol sem fordul elő Iuno jelzőjeként. Vö. még: XXXII. 30. 10.

3 A fogadalomtetel Kr. e. 204-ben törtent (vö. XXIX. 36. 8). Az említett consu/ valójában
P. Sempronius Tuditanus volt, P. Sempronius Sophus ugyanis Kr. e. 268-ban, még az I.
pun háború előtt volt consul, majd 252-ben censor. További problémát jelent, hogy Tuditanus
209-ben, tehát a fogadalomtétel előtt öt évvel volt censor, így nem rendelhette meg a még
tervben sem lévő templom felépítését.

! Vö. XXXI. 21. 12, ahol a felajánlás címzettje Veiovis, Iuppiter alvilági aspektusa.

192