OCR Output

GLOSSZÁRIUM

A glosszáriumba csak azokat a szakkifejezéseket belyeztük el, amelyek a kötetben gyakran fordul
nak elő, központi fogalmak, és nem minden megjelenésiikkor van lehetéség arra, hogy a szövegben

megmagyarázzuk.

Fejlesztés (design) alapú kutatás: az oktatáshoz kötődő fejlesztéseket, innovációkat a ter¬
mészetes környezetükben vizsgálja, azt nézi, hogy mi működik a gyakorlatban, és ezáltal
kíván hozzájárulni a gyakorlat és az elméleti keretek fejlődéséhez. A fejlesztések elméleti
tudásbázisra épülnek, majd a megvalósítás, elemzés és újratervezés ciklusában alakulnak,

és így újabb és újabb variációkat élhetnek meg.

Fenomenográfia: egy olyan kutatási megközelítés, melynek középpontjában a jelenségek
leírásán alapuló megértés áll. A fenomenográfusok abból indulnak ki, hogy az emberi
tapasztalat mindig parciális, időben, hely és egyén szerint változó, s ennek megfelelően az
emberi megértés is fragmentált, töredékes. A jelenségek (pl. tanulás) megértése során annak
megfelelően, hogy az egyes emberek a jelentés milyen különböző kulcsaspektusait képesek

tudatosítani, a jelenségek eltérő mélységben és összetettségben tárulnak fel előttük.

Gyakorlatközösség: az emberek olyan csoportját jelenti, akik elköteleződnek és részt vesznek
egy közös gyakorlatban, amiről kölcsönösen megosztott eszköztárral (pl. egy tudományte¬
rület kutatására és/vagy tanítására vonatkozó tudással) rendelkeznek. A gyakorlatközös¬
ségek létrejöttéhez alapvetően három elemre van szükség: egy területre, egy közösségre és
egy gyakorlatra (pl. statisztika tanítása, fejlesztő értékelés kutatása). A felsőoktatásban a
gyakorlatközösségek nem mindig önkéntesen, alulról jövő módon alakulnak, és gyakran
működésük is strukturáltabb.

Kemény tudományok: számos kutatás használja Biglan (1973) és Becher (1994) tipológiáját
a kemény és puha, tiszta és alkalmazott tudományterületek csoportosítására. A csoporto¬
sítás alapja a tudományos tudás természetén és a tudományos közösség jellemzőin alapul.

A kemény tudományok az általánossal, a mérhetővel foglalkoznak, eredményük a magyarázat,