pontokat azonosítsunk, amelyek segíthetnek majd az oktatók szakmai fejlődésének,
tanulásának megerősítésében; valamint hogy az oktatók tanulástámogatásának
eredményes útjait, megoldásait is összegezzük.
Projekt-team, közös fejlesztés mint a szakmai fejlődés és tanulás lehetősége:
A hazai kérdőíves vizsgálatunk alapján az látható, hogy az oktatók szakmai fejlődé¬
sébez kötődő tevékenységekben inkább az informális utak, valamint a kollegiális, de
egyszerűbb együttműködést igénylő tanulási formák (pl. problémák megosztása,
megbeszélése) jellemzőbbek. Az oktatók leggyakrabban reflexió segítségével,
valamint a kollégákkal együttműködve tanulnak (I. 5. fejezet). Az oktatásfejlesz¬
tési kérdések egyeztetése során az informális megbeszéléseken túl a tartalmak
megosztását tartják jellemző és eredményes útnak. Fontos ugyanakkor kiemelni,
hogy a projekt-team vagy munkacsoport jellegű együttműködésekben új támogatási
lehetőségeket látnak, az ilyen jellegű együttműködésekre nyitottak tűnnek (I. 8.
fejezet 2. részében). Ezt az irányt erősítheti a fejlesztés alapú kutatásunk azon
eredménye is, amikor sikeres szakmai tanulási folyamatként jelent meg a közös
fejlesztésre épülő tanulási forma. Tehát amikor az adott oktatói csoport támogatók
segítségével közösen fejlesztette tovább egy kurzus tervét, módszertanát, értéke¬
lését (I. 8. fejezet B2 fejlesztési variációja).
A hallgatók tanulástámogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézetének
meghatározó szerepe az oktatói tanulás tevékenységeiben: A szakmai fejlődés
és tanulás lehetőségeinek értelmezésekor meghatározó kiindulópont az az eredmé¬
nyünk, amely szerint a hallgatók tanulásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés
és tanulás nézete minden típusú tanulási tevékenységre pozitív batással van (I. tobbval¬
tozós lineáris regresszióanalízis eredményeit a 7. fejezetben). Iehát mondhatjuk
azt, hogy ennek a nézetnek a megerősítése vagy egyáltalán a szakmai fejlődésről és
a hallgatói tanulástámogatásról való diskurzusok, megbeszélések kezdeményezése
hozzájárulhat az oktatók szakmai tanulásába való bevonódásához. Az oktatói szerep
megerősítésére, elismerésére fókuszáló szakmai fejlődés nézete viszont csak a vizsgálatok
általi szakmai tanulást vetítette előre. Ez alapján úgy tűnik — de ezen eredmény
még további vizsgálatokat igényel —, hogy az oktatói szerep elismerése, megisme¬
rése mint célkitűzés kevésbé erősíti meg a szakmai fejlődés és tanulás gyakorlatát.
Újítás és a szakmai fejlődés, tanulás irányai: Érdemes még kiemelni a szak¬
mai fejlődés és tanulás gyakorlatai kapcsán az új oktatási módszerek kipróbálására
vonatkozó kompetencia hatását. Az új oktatási módszerek kipróbálása (emellett
egyébként az újonnan érkező hallgatók szocialilzációjának támogatása) kompeten¬
ciaterület észlelt eredményessége hozzájárult a képzések és olvasás általi tanuláshoz,
ami arra enged következtetni, hogy ehhez a fajta tanuláshoz már szükség van
az oktatók valamilyen szintű újító oktatói gyakorlatára, nyitottságára. Mindez
megfontolandó szempont lehet az oktatók szakmai fejlődésének, tanulásának
támogatására tervezett programok, képzések kialakítása során is.