OCR
7. AZ OKTATOI SZAKMAI TANULAS TAMOGATASANAK SAJATOSSAGAI... 177 jelenésére építettek, ami utat nyitott a hazai felsőoktatásra különösen jellemző balkanizáció, azaz klikkesedő kultúrájának (Hargraeves Fullan, 2012; Kálmán et al., 2020) fellazítására. Az A2 fejlesztés nem épített célzottan a közösségek fejlesztésére, ugyanakkor a résztvevők a korábbi képzések azon oktatóiból kerültek ki, akik továbbra is nyitottak voltak a szakmai tanulásra. Ilyen értelemben a workshop lehetőséget teremtett az oktatás iránt érdeklődő oktatói közösség erősítésére, a köztük lévő tudásmegosztás ösztönzésére. Ezen a teljesen önkéntes alapon szerveződő workshopon ugyanakkor kevés oktató vett részt, szakfelelősök nem voltak köztük, és jellemzően inkább az oktatói karrier első időszakában járó oktatók jelentek meg. A B2 fejlesztés során a közösségek képzéshez vagy kurzushoz kapcsolódása erős volt, akurzushoz kötődő oktatói csoportnál pedig jellemző volt már korábban is egyfajta tudásmegosztás az oktatók körében. A vezetőnek fontos szerepe volt ezekben a közösségekben, aktívan részt vett a fejlesztő munkában, a kurzus esetében modellként funkcionált a többi oktató számára is. A közös fejlesztési anyagok létrehozása pedig kifejezetten erősítette az oktatók közti együttműködő tanulást. Összességében a fejlesztések során az oktatói közösségek szakmai tanulása és támogatása kapcsán a legfőbb kulcstényezőkké a következők váltak: (1) az oktatói közösségek megtapasztalása, annak megélése, hogy a képzéshez, kurzushoz kapcsolódóan oktatói közösségekben is lehet gondolkodni, (2) a csoportos tanulás élménye, mivel az oktatáshoz kötődően kevésbé jellemző gyakorlat volt a kölcsönös tapasztalat- és tudásmegosztás, (3) az oktatói közösség megélését nagyban segítette, ha a fejlesztésben részt vevők csoportja és egy adott képzés, kurzus oktatói közössége egybeesett, (4) ha a célzott közösség létszáma nem volt túl nagy (I. a 20 fős levelező képzéshez kötődő csoport), (5) ha a képzéshez, kurzushoz kötődő oktatói közösség a tanulástámogatás során kisebb munkacsoportokban tudott dolgozni, (6) ha a vezető az oktatói közösség szakmai tanulásának része volt, aktivitása modellként szolgálhatott a kollégáknak. Az oktatói közösségek tanulásának támogatását erőteljesen befolyásolta a képzési programok/kurzusok nagysága, jellege (pl. hány oktató tartozott hozzá, a szaknak milyen megítélése volt), valamint a résztvevők köre, például bevonódtak-e szakfelősök, tantárgyfelelősök, vagy inkább doktoranduszok, óraadók voltak-e jelen. 8. AZ OKTATÓK SZAKMAI TANULÁSÁNAK EREDMÉNYEI A kutatási problémakörök esetében e terület vizsgálata jelenti a legnagyobb kihívást, főként azért, mert a tanulástámogatás hatásainak megjelenése alapvetően hosszabb távon várható; mert abban a fázisban, amikor az oktatók bevonódása a szakmai tanulásba épphogy csak elindul, a folyamatok értékelésébe való bevonó