OCR Output

7. AZ OKTATOI SZAKMAI TANULAS TAMOGATASANAK SAJATOSSAGAI... 173

8.4. ábra. Az A1 képzés egyik típusának tömörített, a tanulási folyamatra vonatkozó terve
és megvalósítása (szürkével jelölve a változtatásokat)

1.alkalom: tanulásközpontú és 2.alkalom: a saját kurzus tanulási 3-4 alkalom: a kipróbált tanulási
tanulási eredmények alapú eredményeinek megbeszélése, tevékenységek és kurzustervek
megközelítés, konstruktív tanulási tevékenységek tervezése, megbeszélése, tanulási
összehangolás (csoportos pl. kutatás alapú tanulás, eredmények értékelési
megbeszélések, feladatok, csoportmunka (csoportos lehetőségei, további tervek
előadás) megbeszélések, feladatok, előadás) (csoportos megbeszélések,
L FEE feladatok, előadás)
\
F1: Hozza el egy sikeres F2: írja meg a kurzus- ; F3: Próbáljon ki egy tanulási¬
kurzusa tematikáját! tematikájában a célok és

tanítási tevékenységet

tanulási eredmények részt! ; j vaz
valamelyik kurzusán, s gyűjtse

Online támogatás egy e-learning felületen össze a tapasztalatait!

Egyéni és páros
konzultációk

A 8.4. ábra alapján ugyanakkor az is látszik, hogy a terv megvalósítása során a
támogatók változtatásokat is eszközöltek. Egyrészt, bár anemzetközi kutatásokra
építve a képzés extenzív jellegét kulcsfontosságúnak tartották, és eredetileg egy
féléven át összesen négy alkalmat terveztek, ez háromra csökkent, mivel az okta¬
tók egyéb felsőoktatási terheikre hivatkozva a kontaktórák csökkentését kérték.
A képzési alkalmak közti tanulási folyamat támogatására a tervekben az online
támogatás szerepelt, de ez kevésbé volt hatékony, mert egyrészt a résztvevők nem
ismerték elég jól az adott e-learning felületet, másrészt kevésbé voltak nyitottak
a készülő anyagaik megosztására, egymásnak visszajelzések adására. Az így fel¬
merülő problémákat a támogatók egy új tanulási mód, az egyéni és páros konzul
tációs alkalmak felkínálásával igyekeztek megoldani. Az oktatók egyéni tanulási
feladatai közül a kurzustervezéshez kötődőeket a kontaktórák és konzultációk
segítségével sikeresen lehetett támogatni, de a tanulástámogatás ezen rendszere
nem tudta őket megfelelően ösztönözni arra, hogy az új módszereket, hallgatói
tanulási tevékenységeket maguk is kipróbáljanak. Ehhez az is hozzájárult, hogy
a tervezéshez kiválasztott kurzust éppen aktuálisan nem mindenki tanította.
Az oktatói tanulás támogatásának érdekében a tanulási folyamat során egy jól
körülhatárolható produktum, a kiválasztott saját kurzustematika újragondolása
is feladat volt, így próbálva a tanulás eredményét konkretizálni.

A BI fejlesztés a tanulástámogatás logikájában követte az A1 felépítését, bár
itt már a tervekben csupán három alkalom szerepelt, az első viszont egész napos
képzést jelentett. A döntés mögött az állt, hogy a kurzusok újragondolásának
elindításához éppen így lehetett a képzés elején erősebb inputot adni, valamint
hogy ez jobban illeszkedett a résztvevők időbeosztásába. Ez a tanulástámogatási
koncepció a szakmai fejlődésre motivált tanszékek esetében jól működött, a három
alkalom után az oktatók kezdeményezték, igényelték a további támogatást, rész¬