OCR Output

7. AZ OKTATOI SZAKMAI TANULAS TAMOGATASANAK SAJATOSSAGAI... 171

hogy az oktatók szakmai fejlődésének, tanulásának eredményes, azaz egyrészt
hosszabb távú hatást kifejtő, másrészt az oktatókban mélyebb változásokat
(pl. nézetekben, viselkedésekben való változás) indukáló módjaira jellemző az
extenzív jelleg. A minimum egy éven át tartó, 30 kredites képzések hatottak
leginkább az oktatók tanulásközpontú nézeteire, legkevésbé pedig a rövid
jellegű képzések (Postareff et al, 2007).

Ezen elméleti alapvetések mentén az A1 fejlesztés jelentette minden további vari¬
áció prototípusát. Az alábbiakban ezért a fejlesztések támogatási sajátosságainak
terveit, megvalósulásait, variációit néhány, az elméleti alapvetésből következő, és a
folyamat során meghatározóvá vált szempont alapján elemezzük: (1) a támogatás
alapelvei és ezek alakulása, (2) tanulási formák alakulása, (3) az oktatói tanulási
tevékenységek, (4) extenzív jelleg, (5) az egyéni és közösségi tanulás összekapcso¬
lódása. Az egyes szempontok elemzését nem mindig lehet egymástól elválasztani,
ezért a 2., 3. és 4. szempontot együttesen tárgyaljuk.

7.1. Az oktatói szakmai tanulás támogatásának alapelvei
Az AI fejlesztés során a támogatók egy képzési tematikát készítettek, amelyet a
vezetőkkel, oktatókkal is megosztottak. Ebben a támogatók a szakmai koncepcióik

alapján a következő alapelveket fogalmazták meg (I. 8. 3. szövegdoboz).

8.3.szövegdoboz. Részlet az A1 és B1 oktatói képzés tematikájából

Az oktatói képzés alapelvei

a A képzési alkalmak tartását, gondozását kétoktatós modellben valósítjuk meg.

a A kontaktórák helyett a fókusz a tanulási környezet megteremtésén van (nemcsak kurzus/
workshop, hanem online tér is, kontaktórák közti alkalom szervesen beépül, 2-3 éves időszak
építkezése).

= A képzés épít az előzetes tudásra, igényekre, pozitív tapasztalatokra.

" A képzési terület (szak) sajátosságaira, igényeire építünk.

A kétoktatós modell kettős célt szolgált, egyrészt bár a támogatói csoport szilárd
elméleti megközelítésekkel, korábbi közoktatási, illetve tanárképzési fejlesztési
tapasztalattal rendelkezett, az A és B fejlesztések és kontextusaik újak voltak
számukra. A kétoktatós modell a támogatás teljes folyamatán keresztül elősegítette
a két támogató közti interakciót, reflexiót. Másrészt az oktatói együttműködés
modellálása is a támogatók lényeges, vállalt ,üzenete" volt az oktatók számára.
A tanulási környezet megteremtése az alapelvekben erőteljesen kötődött a tanulás