OCR Output

168 VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATÓK SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK..

közt nagyobb távolságok voltak kitapinthatóak (pl. szak és képzési program, az
értékelés fogalmának különböző értelmezései).

Az A2 fejlesztés célkitűzéseiben támaszkodott az Al képzések közül ket
tőben az utolsó alkalmon lezajlott csoportos oktatói megbeszélésre, ahol a kari
jógyakorlatok megosztása, valamint a konkrét módszerek tanulása iránti igény
jelent meg. Az oktatók kifejezték a szakmai visszajelzések iránti nyitottságukat
is. Osszességében tehát az A2 fejlesztés igyekezett közelíteni az oktatók céljaihoz,
valamint a vezető és a támogatók azon közös célján alapult, hogy , A megkezdett
tanulási, fejlesztési folyamat tapasztalatait érdemes lenne megosztani, átgondolni
egymással annak érdekében, hogy az új kezdeményezések tovább erősödbessenek"
(részlet a szakmai workshopra felhívásából). A támogatók emellett a reflexióik
alapján úgy értékelték, hogy a tanítás tudatosságának erősítését (pl. konstruktív
összehangolás) elsősorban az oktatók gyakorlati problémáiból kiinduló, konkrét
módszerekre, feladatokra fókuszáltan lehet jobban elősegíteni. Így az A2 fejlesztés
során a fejlesztés céljainak keretét a támogatók nyújtották (I. 8.2. szövegdoboz),
amin belül viszont az oktatók — akik a korábbi képzések valamelyikén már részt
vettek — választották ki a tanulási fókuszt, ami az interaktív módszerekre esett.
A vezetés céljai az A2 fejlesztés során kevésbé váltak határozottá.

8.2.szövegdoboz. Felhívás a szakmai worksbopokra (részlet)

Javasolt témák

1. Interaktív módszerek
Hogyan lehet a hallgatókat eredményesen bevonni a szemináriumi munkába és az előadásba?
(olyan aktivizáló módszerek, mint a kooperatív csoportmunka, mentimeter stb.)

2. Tanulást támogató értékelés
Hogyan lehet a kurzus szintjén kitűzött tanulási eredményeket értékelni? (értékelési
kritériumok, rubrik, autentikus értékelés stb.)

3. Képzésfejlesztésről a szak- és szakirányfelelősökkel
Mik lehetnek a képzésfejlesztés fő fókuszai? Hogyan lehet a kollégák számára vonzóbbá

tenni a képzésfejlesztést? (ez elsősorban a szakok, szakirányok, modulok képzéseinek

felelősei számára ajánlott)

A másik esetünkben a B2 fejlesztés kiváltó oka elsősorban ahhoz kötődött,
hogy azok a tanszékek, közösségek, amelyek nyitottak voltak az extenzív jellegű
képzésekre, elfogytak. A vezetők által kitűzött tanítás, képzésfejlesztés iránti ér¬
zékenyítésnek már nem volt terepe. Így alapvetően a támogatók kezdeményezésére
indult el az új, B2 fejlesztés. A támogatók az A1 fejlesztés tapasztalatai alapján
az egy jólkörülhatárolható pedagógiai, fejlesztési célra szerveződő támogatásban
látták leginkább annak lehetőségét, hogy a vezetők, oktatók és támogatók céljai
összehangolódjanak (Id. támogatói SWOT-analizis; Salat, Szivak & Rényi, 2019).