OCR Output

6. AZ OKTATÓI SZAKMAI TANULÁST TÁMOGATÓ FEJLESZTÉSEK CÉLJAI 167

8.3. ábra. A két eset oktatóinak szakmai tanulási céljai a formális képzések előtt
(%-ban az összes emliteshez viszonyitva)

30,0
24,9
25,0
19,5
20,0
14,1
15,0
10,7
100 87 87 4,
3,4
5,0 | | 1,3 13
0,0 NN > =
E we e e AE oO
EINE. FL I 8!
+ S oe + Ss S x oR
ee g © iv & x © HM LE
Ce FS Fe SF SF YS KS
N , É g < © 2 we
Si es of N SPS Ss»
48 N ge S « >? S à
xe EN Sed a We
FF 2 8
; x xe
cS s D &
SZ a a?

Az eredmények alapján egyértelműen látszik, hogy amíg a vezetők és támogatók
céljai közt erőteljesen szerepel a képzésfejlesztés és a módszertani megújulás is,
addig az oktatók a képzési szinthez, illetve aközösségépítéshez kötődő célokat nem
tartották fontosnak. Az oktatói rangsorban vezet az új módszerek, vagy célzottan
a tanulásközpontú, vagy interaktivitást is elősegítő módszerek tanulása, valamint
a hallgatók motiválásának, aktivitásának, bevonódásának elősegítése. Mindkét
célkitűzés erősen kötődik az osztálytermi gyakorlathoz, a tanítás megújításához,
de kevésbé a tudatos pedagógiai megközelítések, gondolkodás (Id. tanulásközpontú
megközelítések, személyre szabott támogatás), vagy a konstruktív összehangolás
további elemeihez (pl. fejlesztő értékelés, kurzusok és célok tervezése).

Az Al és BI fejlesztések céljainak értelmezésében több feszültség is megjelent:
(1) egyfelől az oktatók erős módszertani megújulásra vonatkozó célkitűzései, más¬
felől a vezetők, támogatók elképzelései, amiben a képzésfejlesztés és módszertani
megújulás összekapcsolódott; továbbá (2) a támogatók elméleti megközelítésekre
támaszkodó konstruktív összehangolás-koncepciója, a tanulási eredmények,
tanulási tevékenységek és az értékelés összehangolása; szemben az oktatók és
részben a vezetők céljaival, amelyek a tanítás szűkebb értelmezéséhez kötődtek.
A diszkrepanciák további forrásai voltak, hogy (3) az oktatók inkább a rövid távú
célokra fókuszáltak (pl. mi történik az osztályteremben), szemben a vezetők és
támogatók hosszabb távú célkitűzéseivel, amelyek a képzések fejlesztéséhez, a
hallgatók megtartásához kötődtek. A célok többféle, kevésbé összehangolt értelme¬
zését az is nehezítette, hogy a vezetők, oktatók és a támogatók szakmai nyelvezete