OCR Output

VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATOK SZAKMAI FEJLODESENEK...

164

B2. Extenziv, képzési programhoz és kurzusboz kötődő közös fejlesztés mint az
oktatók szakmai tanulásának támogatása: a fejlesztések a B kar egy képzési prog¬
ramjához, illetve egy kurzusához kapcsolódtak, amelyekben az oktatók, vezetők és
támogatók közösen tervezték a megújítás céljait, tevékenységeit, lépéseit. Ezeknél
a fejlesztéseknél az általános felsőoktatás-pedagógiai fókusz összekapcsolódott a
diszciplináris célokkal. A programok extenzív jellegűek voltak, a képzési program
fejlesztése egy whorkshopból és konzultációk sorából állt, a kurzusfejlesztés pedig
félévenkénti workshopokból és köztük zajló fejlesztési feladatokból tevődött
össze, A résztvevők száma a folyamat során változóan alakult, összesen kb. 30
oktatót érintett.

A fejlesztések követéséhez, eredményességének vizsgálatához törekedtünk a
trianguláció elvének (Patton, 2002) minél erősebb érvényesítésére. Így építettünk a
szakmai tanulás és támogatás értelmezésében az oktatók, vezetők és a támogatók per¬
spektívájára, valamint többféle kutatási módszer használatára: interjúkat, kérdőíveket
készítettünk, megbeszélések jegyzeteit, írásbeli reflexiókat, feljegyzéseket, oktatók által
készített produktumokat/dokumentumokat elemeztünk. A fejlesztés alapú kutatás
adatforrásait, módszereit, eszközeit a 8.3. táblázat mutatja be időrendbe szedve.

8.3. táblázat. A fejlesztés alapú kutatás adatgyűjtésének módszerei

Idő »A” eset »B” eset A szakmai tanulás támogatói
Kari vezető és a támogatók ve- Az oktatói szakmai tanulást se¬
2017 ns P . x Don LES ss
zetőinek egyeztetése (feljegyzés) gítő képzések programjai (ter¬
A1 Oktatói nézeteket, problé- vek, megbeszélések jegyzőköny¬
mákat feltáró kérdőív (N-38) vei, közös támogatói reflexiók)
Al fejlesztés tervei, dokumen¬
tumai, feljegyzései
Al Oktatói csoportos megbe- ] BI Vezetők és támogatók közti
2018 szélés a jövőbeli tanulási igé- ] egyeztetés, reflexió
nyekről, célokról B1 Oktatói nézeteket, problé¬
A1 Oktatôi tematikäk, produk- mákat feltáró kérdőív (N=38)
B1 fejlesztés tervei, dokumen¬
tumok /
tumai
Vezetői reflexió
AZ fejlesztés terve, feljegyzései ] Vezetők és támogatók közti | SWOT-analizis a fejlesztések
egyeztetés, reflexió, az újrater- ] eredményeiről
vezés feljegyzései
2019 Oktatói kérdőív a szakmai tanu- ] B2 fejlesztés tervei, dokumen- Í Egyéni támogatói reflexiók
lás eredményeiről és új céljairól | tumai
(N-11) Az alkalmak közt a vezető és
támogatók egyeztetése
Vezetői interjú