OCR Output

5. A FEJLESZTÉS (DESIGN) ALAPÚ KUTATÁS 163

Az oktatók szakmai tanulásának támogatására a két karon (A és B) összesen négy
fajta fejlesztést próbáltunk ki, ahol a fejlesztések időbeli sorrendje a következő¬
képpen alakult: A1, BI, A2, B2. A négy design iterációit és hatásait mutatják az
ábra nyilai: egyfelől a fejlesztés első változatának tanulságai alapján került kiala¬
kításra a második változat az adott kari kontextusban; másfelől a párhuzamos
fejlesztések és a fejlesztés alapú kutatás révén lehetőség volt arra is, hogy az A és
B kontextus fejlesztései is hassanak egymásra. Az alábbiakban a négy fejlesztés
fő sajátosságait írjuk le, felhasználva Chalmers és Gardiner (2015) az oktatók
szakmai fejlesztését szolgáló programok jellemzéséhez kidolgozott tíz elemes
listáját, ami igyekszik felölelni a program résztvevőinek, a program jellemzőinek
és az intézményi környezetnek is a sajátosságait. Mivel az intézményi környezet
esetünkben nem különbözik lényegesen, érdemes ennek jellemzését a négy fejlesztés
kapcsán együttesen bemutatni: a programok helyük szerint a kari szervezethez
kötődnek; státuszuk alapján mindegyik képzési program önkéntes részvételen
alapult és a kar által támogatott volt; végül pedig az intézményi klíma szempont¬
jából meghatározó, hogy a tanítás fejlesztésének, támogatásának, elismerésének,
a tapasztalatok megosztásának nincs kialakult rendszere a karokon.

Al. Extenzív, tanulási eredmény fókuszú, általános és speciális témájú oktatói
képzés: a fejlesztés formája oktatói képzés kiegészítve (online) konzultációval; ex¬
tenzív jellegű, azaz hossza egy félév (2018. január—június). A képzés témafókusza
általános felsőoktatás-pedagógiai, nem a diszciplínákhoz kötődő, ugyanakkor a
képzés szakterületi közösségekben zajlott. Összesen háromféle témában négy
oktatói csoport képzése történt több mint 60 oktatóval. A képzések közt voltak,
amelyek általánosabb szinten közelítettek a tanítás és akurzusok megújítása felé,
de specifikusabb fókuszok is kialakultak, amelyek a projekt-típusú kurzus tervezé¬
séhez, valamint a munkaerő-piaci szereplők és az oktatók közös kurzusfejlesztésére
fókuszáltak. Az oktatók a képzés támogatásával új kurzusleírásokat hoztak létre.

B1. Extenzív, tanulási eredmény fókuszú, tanszékbez kötődő képzés: a fejlesztés
oktatói közösségek, tanszékek szakmai tanulásának képzésére irányult, fókuszuk
általános felsőoktatás-pedagógiai. A képzések célja volt akurzusok tanulási ered¬
mény szempontú újragondolása, fókuszálva a tanítás és értékelés tanulásközpontú
megközelítésére is. 2018. júniusától az év végéig két oktatói csoport vett részt négy
tanszékről közel 40 fő részvételével, képzések szintén extenzív jellegűek voltak,
tervezetten kb. fél év hosszúságúak. Az oktatói közösségek a képzés támogatásával
új eszközöket, anyagokat hoztak létre a kurzusfejlesztéshez (pl. értékelési eszköz).

A2. Rövid, speciális témafókuszú workshop: Az oktatók szakmai támogatásának
fókusza és extenzív jellege is átalakult. Egy egyalkalmas, a tanítás során felmerülő
problémák köré szerveződő workshop. Az Al képzésekben részt vevő oktatók az
interaktív módszerek témát választották, ami végül 2019. februárjában összesen
hét oktató részvételével valósult meg.