OCR Output

162 VIII. VARIÄCIÖK AZ OKTATÖK SZAKMAI FEJLÖDESENEK...

A fejlesztés alapú kutatás alapelemei: a probléma, az elmélet és a fejlesztés össze¬
függő hármasa, melyek mindig egy adott tanulási kontextusba vannak beágyazva
(Kálmán, 2014). Ebben a kutatásban azt a problémakört vizsgáltuk, hogy hogyan
lehet az oktatók szakmai fejlődését eredményesen támogatni olyan felsőoktatási
kontextusban, ahol még kevés az ezzel kapcsolatos tapasztalat, valamint ahol az
oktatói igények és az intézményi elvárások is csak most kezdenek kirajzolódni.
A problémakörre reagálva a felkért oktatási szakértők, a neveléstudományok kuta¬
tói — továbbiakban a támogatók" — egy-egy képzési program fejlesztését tervezték
meg a nemzetközi felsőoktatás-pedagógiai kutatások elméleti megközelítéseit,
eredményeit és a hazai kérdőíves vizsgálat (I. 5. és 6. fejezetben) tanulságait is
figyelembe véve. A fejlesztési kontextus egy felsőoktatási intézmény két kara,
ahol mindkét esetben a fejlesztés két-két, iteratív jellegű változtatását végeztük
el. A két kar oktatói létszáma 100, illetve 200 fő alatti, képzéseik pedig a puha
alkalmazott tudományok körébe tartoznak (Becher, 1994). Az oktatók szakmai
fejlődését, tanulását támogató program a kari vezetés felkérésére, projekt támogatási
keretből?! indult el. Az alábbi ábra szemlélteti az oktatók szakmai fejlődésének és
tanulásának támogatására szerveződő programok fejlesztési terveit és iterációit.

8.2. ábra. A és B karok oktatói szakmai tanulásának támogatására vonatkozó fejlesztések rendszere

eredmény fókuszú,

B2 Extenzív, képzési
programhoz és kurzushoz
kötődő közös fejlesztés
mint az oktatók szakmai
tanulásának támogatása

9 A támogatói csoport volt felelős a fejlesztések megtervezéséért és kivitelezésért/meg¬
tartásáért. Tagjai: Horváth László, Kálmán Orsolya, Kopp Erika, Lénárd Sándor, Lukács
István, Rapos Nóra, Salát Magdolna, Szivák Judit.

3 EFOP-3.4.3-16 Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és
hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében c. projekt keretében.