OCR Output

158 VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATÓK SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK..

elsősorban a személyes, informális tanulási utakra és a tartalmak megosztására
nyitottak, inkább a belső folyamatokra fókuszálnak, zárt közösségben gondolkod¬
nak, ami nem lát igazi tanulási lehetőséget se a külső szakértelem bevonásában,
se a vezetői felkérésekben.

Megvizsgáltuk aztis, hogy az oktatók hogyan látják az eredményesnek tartott
megoldások és a mindennapi gyakorlatuk közti különbséget. Az eredmények azt
mutatják (I. 8.1. ábra), hogy majdnem mindegyik orientáció megjelenésével legin¬
kább elégedettek, majdnem 5096-uk úgy érzi, hogy amennyire eredményesnek találja
az oktatás(fejlesztés) egyeztetésében az adott együttműködést, annyira jellemző is
a közösségi gyakorlatukra. Azok a típusok, amelyeket eredményesebbnek látnak,
mint amennyire jellemző a gyakorlatukra, összességében mégis alacsony átlagér¬
téket kapnak, az oktatók inkább elutasítják (pl. külső szakértő bevonása, online
térben anyagok megosztása). Az oktatói megítélések alapján talán a legnagyobb
potenciált a projektekben látják, hiszen ezeket az oktatásfejlesztés szempontjából
eredményesnek tartják, ugyanakkor a gyakorlatukra még kevésbé jellemzőnek.

8.1. ábra. Az egyes közösségi orientációk esetében az eredményesség és jellemző voltának
kapcsolatára vonatkozó összefüggés

Külső szakértő bevonásával

Az új feladat, probléma kapcsán projekt-team vagy munkacsoport
felállításával
Online térben a képzéshez, oktatáshoz kötődő anyagok
hozzáférhetővé tételével

Kollégák közt tananyagok, feladatok, tematikák megosztásával

Minden kolléga számára lehetővé téve, hogy olyan mértékben
vonódjon be az oktatásról való beszélgetésekbe, fejlesztésekbe, ...

Személyes, baráti kapcsolatokat felhasználva, velük együttműködve

Az aktuális problémák kapcsán kialakuló személyes vagy online
beszélgetésekben
Az egyetemi vezetéstől kapott oktatási feladatokra és ezek
megvalósítására figyelve

Oktatói értekezleteken

m Jellemzöbb m™ Osszhangban van Eredményesebb

Megjegyzés: A kérdőív bemutatása a 3. fejezet 3.2. pontjában található.