Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0144
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 145 [145]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000018/0144

OCR

144 VII. OKTATÓI NÉZETEK HATÁSA A SZAKMAI FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS GYAKORLATAIRA 5. EREDMÉNYEK Az alábbi ábrában (7.2. ábra) összefoglaljuk a szakmai fejlődés és nézetek típusait, az észlelt és fontosnak tartott kompetenciák területeit, valamint a kimenetként használt szakmai tanulás típusait. A szakmai fejlődés és tanulás nézeteinek kétféle típusát sikerült azonosítanunk. A hallgatók tanulásának támogatására fókuszáló nézet középpontjában a hallgatók fejlődésére figyelés, az új tanítási módszerekre, kísérletezésre való nyitottság, az intrinzik motiváció áll. Míg az oktatói szerep megerősítésére, elismerésére fókuszáló nézet a szakmai fejlődést a külső elismerések, visszajelzések szempontjából értelmezi. A szakmai fejlődés és tanulás formái esetében négy jellegzetes típust azonosítottunk: a szakmai tanulás képzés és olvasás útján történő irányát, a kollégákkal való szakmai tanulást, a vizsgálatok általi szakmai tanulást és a reflexiót mint szakmai tanulást (I. 7. 2. ábra). A fenti tényezők közti összefüggések elemzéséhez többváltozós lineáris regresszióanalízist választottunk, ahol a szakmai fejlődés és tanulás tevékenységeit határoztuk meg kimeneti faktorként, függő változóknak. Mind a négy lineáris regressziónk ANOVA próbája szignifikáns eredményt mutat (a reflexióra épülő szakmai tanulás esetében F(7;855)—30,874 pc0,001; a kollégákkal való együttműkédésre épiilénél F(6;856)=61,990 p<0,001; a vizsgálatok általinál F(7;855)—28,433 pc0,001; valamint a képzések és olvasás általi szakmai tanulásnál F(7;855)—62 449 p<0,001). A négy regressziós modellben a függő változók varianciájából a független változók varianciája 18-33%-ot magyaräz. Az eredmények alapján jól látható, hogy a hallgatók tanulásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézete mind a négy szakmai fejlődés tevékenységtípus meghatározó előrejelzője. Ez a nézet az, ami a legerősebb előrejelző minden tényező közül, leginkább pedig a pedagógiai képzések és szakirodalom olvasás tevékenységét befolyásolja, ami egyébként a legkevésbé jellemző a hazai oktatókra. Az oktatói szerep megerősítésére, elismerésére fókuszáló szakmai fejlődés nézete kevésbé lényeges tényező a szakmai fejlődés tevékenységeinek előrejelzésében. Egyedül a vizsgálatok általi szakmai fejlődési tevékenység az, amiben e nézet szerepet játszik. Az észlelt és fontosnak tartott oktatói kompetenciák is meghatározóak a szakmai fejlődés és tanulás formáinak alakulásában. A regresszióanalízis során csupán három olyan kompetenciaterületet találtunk, amelyek nem voltak hatással a szakmai fejlődés és tanulás formájára: a tudomány-, szakterület meghatározó és új elemeinek szakszerű tanítása, valamint két, a tanulásközpontú megközelítéshez kapcsolódó területet, a hallgatók tanulásának támogatását, facilitálását, a képzésbe újonnan érkező ballgatók tanulásának segítését. Összességében az oktatói kompetenciák észlelt eredményessége relevánsabb előrejelzője volt a szakmai tanulás tevékenységeinek, mint az, hogy ezen oktatói kompetenciákat mennyire tartják fontosnak az oktatók.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2670 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.3 MB
Lien permanent vers jpg
022_000018/0144.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000018/0144.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu