VII. OKTATÓI NÉZETEK HATÁSA
A SZAKMAI FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS
GYAKORLATAIRA
A tanulás és tanítás világának változásait sokféleképpen meg lehet közelíteni
a felsőoktatásban, vizsgálhatjuk az innovációk megjelenését, terjedését (Halász,
2018b), fókuszálhatunk elsősorban a felsőoktatási környezet és szervezet változást,
tanulást támogató és hátráltató sajátosságaira (Horváth, 2019), de figyelhetünk
azokra az egyéni szintű oktatói jellemzőkre is, amelyek elősegíthetik a tanulást
és változást. Ebben a fejezetben arra a kérdésre keressük a választ, hogy egy olyan
hazai felsőoktatási kontextusban, ahol az oktatók szakmai fejlődésnek és tanu¬
lásának még nincsenek régóta működő, rendszer szinten tervezett és kiépített
támogatási módjai, mik azok a személyes oktatói elképzelések, nézetek, amelyek
elősegíthetik az oktatók különböző szakmai tanulási útjait. A kutatás ezen szála
tehát azt vizsgálta, hogy az oktatói nézetek, jelen esetben az oktatók szakmai
tanulással kapcsolatos nézetei, valamint az észlelt pedagógiai kompetenciájuk
milyen szakmai tanulási formákat, utakat tudnak megerősíteni.
A kutatások elsősorban az oktatók tanítással kapcsolatos nézeteire fókuszálnak
(Kember & Kwan, 2000; Prosser, Trigwell, & Taylor, 1994; Trigwell & Prosser,
1996; Samuelowicz & Bain, 2001; Norton, Aiyegbayo, Harrington, Elanderd, &
Reddye, 2010), és kevésbé érintik azt, hogy az oktatók hogyan gondolkodnak saját
oktatöi tanuläsukröl. Pedig az, hogy hogyan értelmezik saját szakmai fejlődésüket,
tanulásukat, befolyásolja azt, hogy milyen tanulási lehetőségeket keresnek, illetve
hogy hogyan reagálnak a felkínált tanulási lehetőségekre. E fejezetben tehát arra
keressük a választ, hogy az oktatók saját szakmai fejlődésükről, tanulásukról, va¬
lamint pedagógiai kompetenciáikról alkotott nézetei hogyan hathatnak a szakmai
tanulás preferált módjaira.
Az oktatók módszertani kompetenciáinak fejlesztése egyre erősödik a hazai
felsőoktatási intézményekben, a sokféle kezdeményezés és megoldás reflexiói vi¬