OCR Output

5. AZ EREDMÉNYEK ÉRTELMEZÉSE II7

venni. A szakmai fejlődés és tanulás tevékenységeit egyáltalán nem befolyásolják
a tanítási tapasztalatok, valószínűleg ebben az esetben a külső intézményi fak¬
torok, lehetőségek meghatározóbbak. Ugyanakkor fontos tudatosítani a képzési
területek eltérő nyitottságát az egyes szakmai tanulási tevékenységekre. Míg a
képzések és olvasás általi, valamint a reflexió segítségével történő tanulás inkább
a puha tudományok képviselőire jellemző, addig a vizsgálatok általi tanulás a
kemény tudományterületeken tanító oktatók számára fontosabb, mint az ilyen
területeken nem tanítóknak,

A kutatási eredmények számos megfontolandó szempontot vetnek fel a hazai
felsőoktatásban erősödő, az oktatók szakmai fejlődését segítő kezdeményezések
számára. Ezek közül a legfontosabbak: (1) A hallgatói tanulástámogatásra fókuszáló
szakmai fejlődés elképzelése a hazai oktatók széles körében elfogadott, képzési
területektől kevéssé befolyásolt, ami jó kiindulópontot nyújthat az oktatók szakmai
fejlődésének támogatásához. (2) A képzési területek és a tanítási tapasztalatok
számítanak a szakmai fejlődés támogatásánál, ugyanakkor az összefüggéseket
nem szabad leegyszerűsíteni. Összességében egy-egy képzési terület sajátossága
lényegesebb, mint a kemény és puha tudományterületi sajátosságok. Így derülki,
hogy alapvetően a természettudományi oktatók maradnak konzekvensen kevésbé
elfogadók a tanulásközpontú irányokkal szemben; de például a műszaki terület
oktatóira jellemzőbb a vizsgálatok általi szakmai tanulás. A gazdaságtudomány
egy igen változó és nyitott képzési terület, képviselőire mindenféle szakmai tanulási
tevékenység jellemzőbb, mint a nem gazdasági területen tanítókra. (3) A tanítási
megközelítések támogatása kapcsán érdemes kiaknázni a több képzési területen
szerzett tapasztalatokat, mert azok erősebbé teszik a tanulásközpontú irány iránti
nyitottságot. (4) A szakmai fejlődés támogatásakor — a kezdő oktatók mellett — a
több mint 20 év tanítási tapasztalattal rendelkezőket is érdemes megcélozni.