Ez az oktatói csoport is több jelentős változást észlelt az oktatói önértelmezésében,
oktatói élettörténetében: a kevés tapasztalattal rendelkező kezdő oktatói időszak
után változást jelent a tanulásközpontú szemlélet megerősödése, és ezzel együtt
a tanuló oktató képe. Ezen belül és a további oktatói élettörténetben viszont már
eltérő utak, oktatói önértelmezések jelennek meg.
Kezdő oktatói identitásuk legfőbb jellemzőjének a kevés tapasztalatot és az
ezzel kapcsolatos bizonytalanságot látják. Ahogyan a kezdő oktatói csoportnál,
itt is megjelenik a lelkesedés, a tanítani vágyás, de az is, hogy ,nem kezeltek ok¬
tatóként" a hallgatók. Mindezzel pedig együtt jár, hogy visszatekintve félelmeket,
kudarcokat és sikereket egyaránt kötnek ehhez az időszakhoz.
A tanulásközpontú szemlélettel rendelkező, tanuló oktató képe egy olyan
új időszakot jelöl, ahol egyfelől a hallgatói tanulással kapcsolatos szemléletmód¬
juk átalakul, másfelől hangsúlyossá válik, hogy ők maguk is tanulják, hogyan
lehet a hallgatók tanulását támogatni. Ebben a tanulásszemléletben erős, hogy a
tanulás lassú folyamat, hogy az előzetes tudásra építeni kell, hogy világosan kell
látni a tanulás lépéseit, a képzési cél szempontjából meghatározó elemeit, a hall
gatók tanulás szempontjából fontos jellemzőit — s végső soron erre kell építeni a
tanítást. Ahogyan az oktatók fogalmazzák meg: , Sokkal nyitottabbá váltam, azt
gondolom, arra, hogy másoknak is van tanulási útja, és hogy onnan kell indulni, abol
ő tart. (PC) , Ott kialakultak nálam a súlypontok, hogy mi az, ami nekem abboz kell,
bogy később tudjak rá építeni. [...] addig mindent le akartam nyomni a ballgatónak
a torkán. És állatira meg is voltam sértve, hogy nem akarta lenyelni ezeket, tehát úgy
éreztem, hogy 6 nem tesz bele eleget" (JC). , Fokozatosan vettem észre azt a nyilvánvaló
dolgot, hogy nagyon más az a pedagógia, amit akár a korosztály, akár [a ballgatói]
élettapasztalatok, munkabelyi tapasztalatok" miatt használni lehet (KC). , Szóval
azt is tanulni kell, hogy mi várbató el egy ballgatótól [] a cél az, hogy a ballgató az
összefüggéseket nagyjából megértse, és akkor bizonyos részletek fölött el lehet siklani
a vizsgáztatónak is, meg a ballgatónak is. És ezt tanulni kell, tehát mondhatnám azt,
bogy kevésbé lesz szigorú az ember [ ] de valójában, azt biszem, a szemlélet változik
meg" (OC). E tanulásközpontú szemlélethez erősen kapcsolódik az, ahogyan az
oktatói önértelmezésben magának a rendszeres, folyamatos szakmai tanulásnak
is meghatározó szerepe lesz: , rengeteg olyan belyzetbe kerültünk, egyre mélyebbekbe,
amiben az oktatói oldalt nagyon kellett erősítenünk, mert hogy én magam is úgy ítéltem
meg a belyzetet, hogy nem megy zsigerből" (PC). A tanuló oktató képénél különösen
meghatározó, hogy kifejezetten nemcsak a kezdeti időszakra vonatkozik, hanem
többségében az egész élettörténeten végigvonul a tanulásra való nyitottság,
A tanulásközpontú szemléletű, tanuló oktató képéhez két lényeges, az egyes
élettörténetekben eltérő hangsúllyal megjelenő önértelmezés kapcsolódik: a sok¬