OCR Output

2. AZ OKTATÓI SZAKMAI FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS TÁMOGATÁSÁNAK MEGKÖZELÍTÉSEI 53

követő akciókutatás / Vámos 8 Lénárd, 2012/ vagy öt referenciaintézményben
folyó tanulási eredmény alapú képzésfejlesztést követő kutatás /Lukács, 2015/).
Továbbá az utóbbi időben elindultak olyan célzott kutatások, amelyek az oktatók
tanulását, szakmai fejlődését állították középpontba (Kálmán, 2016, Kovács &
Kereszty, 2016). Ugyanakkor a születő kutatások alig gondolnak a tanításra és
tanulásra fókuszáló tudományosságra mint kutatási területre. Az oktatás kapcsán
a jó gyakorlatok elemzése jellemző, de gyakran a tanulás-tanítás-eredményesség
szélesebb körű értelmezése nélkül. Egyelőre főként az oktatás területének szak¬
emberei számára vonzók e témák, és nagy hiány mutatkozik az interdiszciplináris
teamekben végzett kutatások terén. Ráadásul a tanításra és tanulásra fókuszáló
tudományossághoz kapcsolódó kutatások megosztására, publikálására nincs jól
támogatott hazai fórum." Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a felsőoktatás tudomány¬
területeihez kapcsolódó tanításra és tanulásra fókuszáló tudományosság a maga
sokszínűségében egyelőre nem tudott megjelenni, ugyanakkor a tudományterületek
közti párbeszéd, együttműködés jó lehetőségeket nyithat a jövőben.

3. ÖSSZEGZÉS

A felsőoktatás számára jelentős három, az oktatók tanulását, szakmai fejlődését
meghatározó megközelítés elemzésének eredményei hozzájárulhatnak ahhoz, hogy
a hazai felsőoktatás gyakorlataira elmélyültebben reflektálhassunk, és maguk a
gyakorlatok is tudatosabban szerveződjenek. Nemcsak az egyes megközelítések
erősítésére van ezáltal lehetőség, hanem szinergiák megteremtésére is. Úgy tűnik,
hogy a hazai felsőoktatásban a képzésekkel érkező új tudás jó táptalajt adhat
a gyakorlatközösségek és a tanításra és tanulásra vonatkozó tudományosság
megerősödésének is. Az oktatók szakmai fejlődésének sikeressége érdekében a
megközelítések tudatos összekapcsolása fontos jövőbeli feladatává válhat a hazai
felsőoktatási intézményeknek.

8 A Felsőoktatási Műhely folyóirata fontos kivétel volt, ami egyszerre képviselte ráadásul a
szociológiai, pszichológiai és pedagógiai nézőpontokat. Elérhető: https://www.felvi.hu/
felsooktatasimuhely/folyoirataink/periodika