OCR Output

2. AZ OKTATÓI SZAKMAI FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS TÁMOGATÁSÁNAK MEGKÖZELÍTÉSEI 47

középpontba helyezik az egyéni tanulási prioritásokat és a tagok közti tudásmegosz¬
tást, új tudás létrehozását, valamint az informális kapcsolatépítést, tudásmegosztást.
A tanítás kutatása és az eredmények publikálása viszont kevésbé erős célkitűzés,
mint az amerikai egyetemi tanuló közösségekben (Cox g McDonald, 2017).
McDonald és kollégái (2012) az ausztrál egyetemi tapasztalatokat elemezve a
felsőoktatásban működő gyakorlatközösségek tipológiáját állították fel, s három
fő típust találtak: az organikus, a támogatott és a szándékosan létrehozott gyakor¬
latközösséget. Az első típus egyezik meg Wenger (1998) eredeti elképzeléseivel,
tehát alulról jövő, önkéntes, saját célok mentén, diszciplináris alapon szerveződő
gyakorlatközösség. A támogatott gyakorlatközösség szintén alulról induló, többnyire
önkéntes részvételre épülő kezdeményezés egy adott téma vagy tudományterület
mentén, amit a későbbiekben felkarol az intézmény saját céljai érdekében, s mind¬
ehhez anyagi támogatást is nyújt. A szándékosan létrehozott gyakorlatközösséget
pedig már az egyetem felülről jövő támogatása indítja el, választott ügyek mentén.
Ez utóbbi céljaiban is inkább rövid távú eredményeket vár. Az eredeti gyakorlat¬
közösség koncepciójának és a felsőoktatásban megjelenő gyakorlatközösségek
sajátosságainak részletes összehasonlítását a 3.1. számú táblázat fejti ki.

3.1. táblázat. A gyakorlatközösségek eredeti elméletének és az egyetemi kontextusra épülő
értelmezésének összehasonlítása (Artbur 2016 4. o., McDonald 2012 alapján, valamint
saját kiegészítésekkel)

Gyakorlatkézésségek (Lave & Wen- Gyakorlatkézésségek
ger, 1991; Wenger, 1998) a felsőoktatásban

Gyakorlatközösség típusa | Organikusan alakul, egy szak-, tudo- | Sokféle gyakorlatkézésség/ a‘gyakorlatké¬
mänyterülethez kötődik zösségek tájképe: egy területhez kötődő,
interdiszciplináris, oktatói kohorszokhoz
(pl. kezdő oktatók, karrier közepén álló
oktatók) kötődő, egyetemen belüli, egye¬
temek közt nemzeti és nemzetközi szinten
Eltérő strukturáltsági szinttel rendelkező
gyakorlatközösségek: organikus, támoga¬

tott, szándékosan létrehozott

Környezet stabil változó, turbulens

A közösség természete szorosan összekapcsolódó tagok lazán formált kapcsolatrendszer
a gyakorlatközösségekben a facilitátor sze¬

rep megjelenése

Változás A változás belülről jön akezdők megjele- Belső és külső indíttatású változások,
nésével: lassú, evolúciós folyamat amelyek lényeges, gyors átalakulásokhoz

is vezetnek

Kezdeti tudás Az újoncok alacsony szintű kezdeti tu- [ Az újoncok magas szintű, már meglévő
dással rendelkeznek tudással rendelkeznek

Komplex és absztrakt tudás ] Az újoncok tudása fokozatosan válik ] Az újoncok absztrakt tudással rendelkez¬

összetetté a gyakorlat révén nek, ami a kezdetektől összekapcsolódik

a gyakorlattal