Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0036
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 37 [37]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0036

OCR

36 I TANULÁSKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA A FELSŐOKTATÁSBAN a szakmai fejlődés és tanulás fogalmát a felsőoktatásban: minden tevékenység, ami azt a célt szolgálja, hogy az oktatók tudása, képességei, nézetei gazdagodjanak és erősödjenek az adott belyzetben, amit a személyes és kontextuális tényezők egymásra hatása formál, és ami végső soron a felsőoktatásban történő tanulás és tanítás kritikai reflexiójáboz járul bozzá. Az oktatók és oktatóközösségek szakmai fejlődése és tanulása kulcstényezője a tanulásközpontú pedagógiának, hiszen egyrészt jelentős szerepet játszik a felsőoktatási gyakorlat változásának, tanulásközpontúságának erősítésében; másrészt nem elválasztható azoktól a támogatási irányoktól, amelyek elősegítik, erősítik a felsőoktatásban. Ehhez kötődően három irányt érdemes kiemelni: a pedagógiai képzések világát, a gyakorlatközösségek megközelítését, valamint a tanításra és tanulásra vonatkozó tudományosságot. Ezeket bővebben a második fejezetben fejtjük ki. 3. A TANULÁSKÖZPONTÚ FELSŐOKTATÁS-PEDAGÓGIA KIHÍVÁSAI A tanulásközpontú felsőoktatás-pedagógia négy pillérének összehangoltsága, együttes támogatása különösen lényeges az eredményesség, fejlesztések szempontjából, ugyanakkor a gyakorlatban és kutatási eredmények alapján is azt lehet látni, hogy az egyes pillérek közt lehetnek feszültségek, ellentmondások, amelyeknek felszínre hozása, tudatosítása kulcstényező. Mindehhez pedig nagy segítséget nyújtanak a könyvben szereplő, az oktatói nézeteket feltáró kutatási eredményeink. 1. À hallgatôk tanulási eredményeit támogató fejlesztés és az aktív, értelmező tanulás támogatása közti lehetséges feszültségek A hallgatók számára megfogalmazott elvárt tanulási eredmények gyakran túl részletezettek, ráadásul fejlesztésük is történhet leegyszerűsítve, csupán bizonyos tanulási eredmények részelemeinek megerősítésére figyelve. A konstruktív összehangolás elméletének mechanikus használata, azaz az elvárt tanulási eredmények kitűzése, majd az értékelésnek az elért tanulási eredményekhez való rendelése — csakúgy, mint a hallgatói feladatok, tevékenységek tanulási eredmény alapján történő kialakítása — segíti ugyan a tanulástámogatás transzparenciáját, koherenciáját, de akár gyengítheti is a gazdag, értelmes tanulás lehetőségét. Oktatókkal készített interjúk alapján úgy látszik (Hadjianastasis, 2017), hogy a tanulási tevékenységek ilyen előre strukturált tervezése nehezítheti az aktív, értelmes tanulás egyes jellemzőit. Például a konstruktív összehangolás elméletéhez való behaviorista szemléletű alkalmazkodás, ami elsősorban az előre kitűzött kompetenciák fejlesztésének megerősítésére, gyakorlására fókuszál, csökkentheti a tanulási tevékenységek során a hallgatói önállóságot, kockázatvállalást, a vizsgálódásra épülő tanulás előre nem tervezhető sajátosságainak megjelenését.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.21 MB
Permalink to jpg
022_000018/0036.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0036.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu