24 I TANULÁSKÖZPONTÚ PEDAGÓGIA A FELSŐOKTATÁSBAN
1.1. ábra. Integratív pedagógia, a tanulási környezet metarendszere
(Tynjälä, Virtanen, Klemola, Kostiainen & Rasku-Puttonen, 2016; Tynjälä, 2017)
Pedagógiai a alkalmazas
módszerek:
együttműködés, Fogalmi/ elméleti Gyakorlati/
projekt, tudäs tapasztalatitudäs Új tudás,
megbeszélés, képesség,
Pedagógiai \ X
tämogatäs: reflexió Folyamatok: problémamegoldás, Lo
vezetés és Integratív gondolkodás reflgxio
visszajelzés =
se Önszabälyozott |
tudäs
Erzelmek, attitüdök,
motiväciök
Tanuläsi környezet:
egyetem és munka
világa
E két bemutatott metaszintű elmélet abban tud segíteni, hogy konkrét tanulás¬
támogató megoldások, tanulási környezetek tervezése során a tanulási folyamat
támogatásának komplexitása, sok elemes rendszere összehangoltan tudjon megje¬
lenni. Az integratív pedagógia modellje például felhívhatja a figyelmet arra, hogy
a mentorálásra épülő tanulástámogatás során éppen a fogalmi tudás fejlődésének
támogatása, integrálása jelenthet kihívást, így az adott koncepció kidolgozása
során erre különösen nagy hangsúlyt érdemes helyezni (vö. Heikkinen, Jokinen
& Tynjala 2012).
1.4. A tanulásközpontú oktatás lehetséges irányai az oktatáspolitika,
a kutatás és a gyakorlat metszéspontjában
Az oktatáspolitika, a gyakorlat és kutatás világa közti szinergiák iránti igény
egyre erősödik, hiszen a különböző szereplők közti tudásmegosztás fontos eleme
a gyakorlat eredményessebbé tételének, illetve megújulásának (I. Iriple Helix,
Etkowitz, 2008 idézi Haldsz, Balazs, Fischer & Kovacs, 2011). Az oktatäspoliti¬
kai diskurzusokban megerősödik a tényeken alapuló megközelítés, ami elősegíti
és támogatja az oktatáskutatást, az oktatási gyakorlat monitorozását; a kutatási
eredmények szintetizálását kezdeményezi, erősíti annak érdekében, hogy a gya¬