OCR
12. TÉMÁK (TUDÁSKERETEK, FORGATOKONYVEK)... nivalóját a kontextuális körülményekhez tudja igazítani (KER 2002: 45-46, 150-151, v6. még KER 2002: 90-98). C1 szint: Ezen a szinten a nyelvtanuló már képes elkerülő stratégiákat is alkalmazni a társalgásban. Az elsajátított nyelvi eszközök (nyelvi repertoár) közül a kontextus összetevőinek megfelelően választ. Társalgásban a rendelkezésére álló kommunikációs eszközök széles köréből kiválasztja a megfelelőt a megjegyzései bevezetésére, képes a beszédjogot megszerezni és megtartani. Világos, gördülékeny, jól szerkesztett beszéd és szöveg létrehozására képes, jól használja a kohézió és a koreferencia eszközeit. Tud összetett témákról levelet írni. Írott szövegben képes a befogadó elvárásaihoz is igazítani a stílusát (KER 2002: 46, 151, vö. még KER 2002: 35—36, 90—98). C2 szint: Könnyedén képes kommunikálni, látható erőfeszítés nélkül észleli és használja a nem verbális jeleket. Társalgásba integrálni tudja saját mondanivalóját, természeteséggel alkalmazza a beszédszerepeket. A kontextusnak megfelelő nyelvi eszköz és stílus magabiztos használata jellemzi a nyelvtanulót. Az implicit jelentéstartalmaknak és utalásoknak is tudatában van. Koherens szöveget és beszédet tud létrehozni, melyben a kohézió és a kötőszavak, illetve más kohéziós eszközök széles skáláját változatosan, a szöveg vagy a társalgás kontextusához és stílusához adaptálva, megfelelően használja. Meg tud fogalmazni összetett leveleket, beszámolókat és cikkeket. Szakmai szövegekről és irodalmi művekről képes recenziót írni (KER 2002: 114, 151, vö. még KER 2002: 35-36, 90-98). +83 +