OCR Output

12. TÉMÁK (TUDÁSKERETEK, FORGATOKONYVEK)...

tudja adni a kért információkat (például az orvosnál a tünetek leírása).
EI tudja magyarázni a problémáit, össze tud foglalni egy történetet, egy
újságcikket, egy előadást, interjút vagy filmet, illetve kifejti az ezekkel
kapcsolatos véleményét. Felkészülés után képes interjút készíteni. Le
tudja írni a cselekvések forgatókönyvét, részletes utasításokat tud adni.
Saját szakterületén belül nagy mennyiségű információ cseréjére képes.
A megfelelő fordulatot alkalmazva be tud kapcsolódni ismerős témába,
ilyen beszédhelyzetekben át tudja venni a szót. Képes az adaptációra:
az elsajátított kifejezéseket kevésbé begyakorlott beszédszituációkhoz
is hozzá tudja igazítani. Fel tud jegyezni tudakozódással és problémák
magyarázatával kapcsolatos üzeneteket. Érdeklődési körébe tartozó
témában világos és jól szerkesztett beszédet elég pontosan le tud
jegyezni (KER 2002: 44, 102, 150, vö. még KER 2002:100, 114, 90—98).

B2 szint: Alkalmazni tudja a sikeres érvelés stratégiáit, a beszéd¬
helyzetnek megfelelő magyarázatok, érvek és megjegyzések segítsé¬
gével elmondja és képviseli a véleményét, képviseli a saját álláspontját,
kifejti a különböző álláspontok előnyeit és hátrányait. Informális beszél¬
getésben aktív szerepet vállal: megjegyzéseket tesz, saját nézőpontját
kifejti, alternatívákat kínál, illetve reagál azokra. Informális kommu¬
nikációban beszélgetést kezdeményez, képes a társalgásokat lezárni, a
társalgásokon belül időt nyerni, illetve a társalgásokban magánál tartani
a szót, sőt hibajavításokat is eszközöl. Ismerős témában alakítani tudja a
beszélgetés menetét, másokat is képes bevonni a beszélgetésbe. Monda¬
nivalóját a beszélgetés stílusához is igazítja. A kohéziós és koreferens
nyelvi eszközök korlátozott körét tudja használni a diskurzus érthető
és koherens szervezéséhez. Levélben képes megfogalmazni az esemé¬
nyek és élmények személyes jelentőségét (KER 2002: 35, 45, 102, vö.
még KER 2002: 90-98, 151).

B2+ szint: A nyelvtanuló a társalgás során az együttműködési straté¬
giákat hangsúlyosan érvényesíti: visszajelzést ad és tovább viszi a szóba
került témákat, képes a közbevetésre, saját mondanivalóját adekvátan
kapcsolja a beszélgetőpartner(ek) mondanivalójához, illetve a témához.
A társalgásban a koreferencia eszközeit megfelelően alkalmazza.
Képessé válik tárgyalni is: egyszerű érvek segítségével felvázolja a hely¬
zetet, elégtételt kér kártérítési ügyekben, világosan megfogalmazza a
véleményét és az engedmény határait. Sokféle kötőszót hatékonyan
alkalmaz a gondolatok közötti viszony jelzésének érdekében. Monda¬

« 82.