OCR Output

12. TÉMÁK (TUDÁSKERETEK, FORGATÓKÖNYVEK),
STRATÉGIÁK ÉS DISKURZUSTÍPUSOK
A KÖZÖS EURÓPAI REFERENCIAKERETBEN

A Közös Európai Referenciakeret (2002) részletesen közli, mely tudás¬
keretek és forgatókönyvek, illetve ezekhez kapcsolódóan mely diskur¬
zustípusok (szóbeli és írásbeli) és mely stratégiák ismerete várható el az
egyes szinteken.

Al szint: a nyelvtanuló személyét érintő alapvető, egyszerű kérdések
feltevése, illetve megértése és megválaszolása az előirányzott cél. Az
ehhez kapcsolódó témák: lakóhely, ismerősök, a nyelvtanuló tulajdo¬
nában levő tárgyak. A nyelvtanuló közvetlen szükségletével vagy nagyon
ismerős témákkal kapcsolatban egyszerű megállapítások képes tenni. Le
tud írni számokat és dátumokat, saját nevét, nemzetiségét, címét, korát,
születési idejét, képes kitölteni egyszerű (pl. szállodai) bejelentőlapot,
meg tud írni egy rövid, egyszerű képeslapot. Szavakat, illetve szócso¬
portokat össze tud kapcsolni alapvető lineáris kötőszavakkal, pl. és, de
(KER 2002: 43, továbbá vö. KER 2002: 34, 90—98,100).

A2 szint: a társas (interperszonális) kapcsolatokat fenntartása
és annak kifejezése előtérbe kerül. A diskurzus forgatókönyvei közül
az üdvözlés — üdvözlés (a kontextusnak megfelelő megszólítással) és
érdeklődés a beszélőpartner hogyléte felől, reagálás az új informáci¬
ókra. A nyelvtanuló munkahellyel és szabadidős tevékenységgel kapcso¬
latos kérdések fel tud tenni és meg tud válaszolni, képes meghívást és
arra adott elfogadást vagy elutasítást létrehozni. Utazással kapcsolatos
nyelvi interakciókat, egyszerű utazási információkat meg tud szerezni.
Egyszerű ügyeket le tud bonyolítani pl. a boltban, a postán vagy a
bankban. Tömegközlekedési eszközökkel kapcsolatos forgatóköny¬
veket képes működtetni, pl. busz, vonat és taxi használata, alapvető
információk kérése (útbaigazítás kérése és megadása, jegyvásárlás).
Vásárláshoz, illetve az ahhoz kapcsolódó kérdések — válaszok, kérések
— válaszok, valamint a mindennapi szolgáltatások igénybe vételéhez
szükséges megnyilatkozásokat létre tudja hozni. Az elemek egyszerű
átrendezésével képes kibővíteni a megtanult fordulatokat. Jelezni tudja,

+ 80 +