OCR Output

9.4. A KÉRÉS MEGJELENÉSE A MID-BEN

1. tárgyeset / tárgyrag tanítása (kér vmit),

2. főnévi igenév (tud - inf., szeretne? 4 inf.: szeretnék olvasni /

szeretnék kérni, legyen szíves/légy szíves - inf.),

. -hat/-het képző (pl. Elkérhetem a tollat?),

4. feltételes mód, tud - feltételes mód + inf., -hat/-het képz6 +
feltételes mód (pl. Segítene", Tudna segiteni?, Kérhetnék egy kis
segítséget?),

5. felszólító mód (pl. Nyissa ki a száját!, enyhítő stratégiával: Legyen
szives, nyissa ki az ablakot!).

w

A kezdő tankönyvek a kéréshez kapcsolódó nyelvtani formákat álta¬
lában jól begyakoroltatják, azonban a funkciójukat, a kontextus össze¬
tevőihez igazított alkalmazásukat (mikor melyik használható, kinek
melyiket lehet mondani) alig teszik reflexió tárgyává. A tankönyv¬
családok közül a Lépésenként magyarul és a MagyarOK mutat ebben
a kérdésben eltérést. A Lépésenként magyarul a szinonim(nak tűnő
nyelvi eszközök gyakoroltatása közben több esetben kontextushoz
is köti a kérést megvalósító grammatikai eszközöket, ezzel explicitté
téve a grammatikai eszköz funkcióját, illetve azt, mely grammatikai
eszközök tekinthetők — az adott szituációban — valóban szinonimnak.
A MagyarOK explicitté teszi a kérés esetében (is) az adott nyelvi eszköz
funkcióját is. Továbbá ez az egyetlen tankönyv, mely az udvarias kérést
megvalósító -hat/-het + feltételes módnál (pl. Felolvashatnám ezt a
verset?) rögzíti, hogy amennyiben a megnyilatkozás alanya nem az én
vagy a "mi; nem alkalmazható a -hat/-het, helyette a tud "képességet
kifejező" igét alkalmazzuk (Pl. Tudnál / Tudna adni egy tollat? és
nem *Adhatndl / *Adhatna egy tollat) (1. MagyarOK Tk. 2: 163-164,
MagyarOK Mf. 2: 114).

A fejezet a továbbiakban három tankönyvben (MagyarOK, Lépé¬
senként magyarul, Halló, itt Magyarország) vizsgálja a kérés megje¬
lenését. A vizsgálatban egyfelől közli, milyen sorrendben jelennek
meg a kérést megvalósító nyelvi eszközök, ezen eszközökhöz milyen
feladatok kapcsolódnak, a kapcsolódó feladatok mennyire mutatják
be a nyelvi forma funkcióját. Az elemzés végén arra reflektál, hogy a

3

Már kezdő tankönyvekben megjelenik (I. pl. MagyarOK Tk. 1.), a diskurzusokban/
feladatokban a szeretne ige után álló főnévi igenév kerül előtérbe