OCR Output

5. DEIXIS ÉS KOREFERENCIA

utaláson alapul: a bútor anaforaként visszautal egy korábban emlí¬
tett elemre (asztal), mely így a koreferens viszonyban antecedensként
működik. Ezen folyamatoknak ellentétes iránya figyelhető meg a (9c)¬
ben, ahol a mindent névmás fogalmi kifejtést csak később, a második
tagmondatban kap. Ezért a mindent katafora, melynek posztcedensei a
következő tagmondatban található cselekvések megnevezései.

A koreferens viszonyban szereplő mutató névmások esetében
sajátos funkciómegoszlás mutatható ki. Prototipikus esetben a palatális
(magas) hangrendű mutató névmás és ragozott alakjai az anafora, a
veláris (mély) hangrendűek pedig a katafora szerepét töltik be.

FELADATOK

1. Gyűjtsön minél több példát a deixis fajtáira és a koreferenciára a
magyar mint idegen nyelvi tananyagokból! Figyelje meg, a nyelv¬
oktatás során ezek mikor kerülnek szóba, illetve hogyan épülnek
egymásra! Készítsen különböző nyelvi szinteken alkalmazható
feladatokat a két jelenséghez!

2. Gyűjtsön nyelvi példákat az attitűddeixisre a magyar nyelvhaszná¬
latból! Elemezze, ezek közül melyek, milyen szinten jelennek meg
a nyelvoktatásban! Érveljen, forrásnyelvi, illetve célnyelvi oktatás
során melyeket lehetne még bevonni a nyelvoktatás folyamatába!

3. A 2. feladathoz kapcsolódóan elemezze, melyik nyelvi elem alkal¬
mazható informális és melyik formális beszédhelyzetben!

« 34 e