- Titre
- Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában
- Title (EN)
- Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
- Editor
- Csontos Nóra | Dér Csilla Ilona
- Peer review
- Árvay Anett
- Date
- 2019
- Place
- Budapest
- Résumé
- A kötet a pragmatikát mint a nyelvi tevékenységet annak kognitív, társadalmi és kulturális beágyazottságában vizsgáló nyelvészeti megközelítésmódot ismerteti legmeghatározóbb fogalmain és elméletein keresztül. A nyelvi tevékenység rövid jellemzését követően mutatja be a kontextus, a diskurzus és típusai, a deixis és a koreferencia, a társalgási szabályok és az implikatúrák, a beszédaktusok, valamint a nyelvi udvariasság témakörét.
A könyv fő célja a magyar mint idegen nyelv oktatását hivatásukként választó tanárok számára segítséget nyújtani az alapvető nyelvészeti pragmatikai ismeretek elsajátításában. Ezért kiemelten foglalkozik a pragmatikai kompetenciával, és az ehhez kapcsolódó pragmatikai hibázásokkal és félreértésekkel, valamint a magyar nyelv egyes beszédaktusainak – az elutasításnak, a dicséreteknek és fogadásuknak, valamint a kéréseknek – és az ezek során alkalmazott, nyelvileg és kulturálisan meghatározott főbb stratégiáknak az ismertetésével. A kérés beszédaktusa kapcsán annak a legismertebb magyar mint idegen nyelv tankönyvekben való tárgyalásmódjaira is kitér.
- Summary (EN)
- The volume describes pragmatics as a linguistic approach examining language activity in its cognitive, social and cultural embeddedness through its most defining concepts and theories. After a brief characterization of linguistic activity, it presents the topics of context, discourse and its types, deixis and coreference, conversational rules and implicatures, speech acts, and linguistic politeness.
The main goal of the book is to help teachers who choose to teach Hungarian as a foreign language to acquire basic linguistic pragmatic knowledge. Therefore, it focuses on pragmatic competence and the related pragmatic failures and misunderstandings, as well as the description of certain speech acts of the Hungarian language – rejection, compliments and their acceptance, as well as requests – and the linguistically and culturally determined main strategies used during them. In connection with the speech act of the request, it also covers the methods of its presentation in the most well-known Hungarian as a foreign language textbooks.
- Éditeurs
- L'Harmattan
- Co-publisher
- KRE Bölcsészettudományi Kar
- Type of publication
- egyetemi jegyzet
- Field of science
- Nyelvészet / Linguistics (13024)
- Mots clés
- nyelvészet | pragmatika | nyelvoktatás | magyar mint idegen nyelv
- Format
- Text
- ISBN
- 978-963-9808-93-5
- Series
- Károli könyvek. Jegyzet
- Langue
- magyar
- Edition
- Első kiadás
- Droits
- CC BY-NC-ND 4.0