OCR
3.3. A KÉP SZEREPE A MID-BEN ételekhez, az étteremhez, a főzéshez kapcsolódó, már meglevő tudást. Ezek a nyelvspecifikus vagy nem nyelvspecifikus tudáskeretek és forgatókönyvek a magyar kulturális összetevők elsajátítását, megértését készítik elő. A nyelvtanuló módosításokat hajthat végre a már meglevő tudásán, mely a kontextualizáció folyamatával esik egybe. 3.3. A KÉP SZEREPE A MID-BEN A beszédszituációk megértését, a kontextus tényezőinek közvetlen feldolgozását a képek, illetve a tankönyvekben szereplő illusztrációk is segítik (Csontos 2013). A kép, illetve az illusztráció a MID-oktatásban és -tankönyvekben a nyelvelsajátítás folyamatát, a kontextusban történő jelentéstulajdonítást, a nyelvi eszközök pragmatikailag is megfelelő használatának megismerését segíti; a kép eseménysorának megteremtése során az oksági magyarázatok elsajátítása egy adott kulturális környezetben, arra jellemezően mehet végbe. Emellett a képi anyaggal szociokulturális ismeretek átadására is lehetőség nyílik. Alapvetően a képek két fajtáját lehet tehát megkülönböztetni: (1) azokat, melyek a tudáskeretek megértését segítik (I. pl. magyar élelmiszerek, magyar kultúra összetevői, híres épületek, személyek stb.), (2) azokat, melyek a forgatókönyvek megértését, illetve előhívását teszik meg. A MID-tankönyvekben ugyanakkor a kép nem önmagában, hanem szöveggel kiegészülve jelenik meg. Ezáltal a kép illusztrációként funkcionál. A kép és a szöveg kiegészítik egymást a befogadás folyamatában. Ha a kép jeleníti meg a releváns jelentéstartalmat, akkor kezdetben az kerül a figyelem központjába, majd a szöveg. A megértés ebben az esetben tehát a képtől a szöveg felé halad. Ha a szöveg válik központi összetevővé, akkor pedig a folyamat fordítottjáról lehet beszélni. A MID-tankönyvekben található illusztrációk többféle prototipikus módon közölhetnek ismereteket. A centrális képeknél a tartalmat egyetlen kép közvetíti, mely korlátozódhat egy elemi esemény megjelenítésére, de egy összetett eseménysort is ábrázolhatnak. A szeriális képek esetében -— a képregény mintájára — az eseménysor különböző részeit reprezentálják az egymással oksági kapcsolatban álló képek. Ezeken kívül — főként a (szocio)kulturális tartalmak közvetítésnél — egy, a magyar kultúrára jellemző figurának előtérbe helyezésével is kifejeződhet a közölni kívánt tartalom.