Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000017/0000

Pragmatika a magyar mint idegen nyelv oktatásában

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
Pragmatics in Teaching Hungarian as a Foreign Language
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Jegyzet
Type of publication
egyetemi jegyzet
022_000017/0007
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 8 [8]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000017/0007

OCR

1. BEVEZETÉS A nyelvészeti pragmatika a nyelv használatának, vagyis a nyelvi tevékenységnek a tanulmányozását foglalja magába (Tátrai 2011, Verschueren 1995, 1999). A hagyományos meghatározás szerint (Morris 1938: 35) a pragmatika a szintaxissal és a szemantikával szembeállítva értelmezhető. A nyelv vizsgálatának a jelelméleti kiindulópontú megközelítésében a szintaxis olyan kutatási területnek tekinthető, amely a nyelvi jelek közötti kapcsolattal foglalkozik. A szemantika a nyelvi jelek és a világ dolgai, entitásai közötti kapcsolatot tanulmányozza, számára tehát a nyelvi formák jelentésének leírása az alapvető feladat. A pragmatika pedig a nyelvi formák és a nyelvi formák használói közötti kapcsolatot vizsgálja, azaz olyan nyelvészeti részdiszciplínaként jelenik meg, amely a nyelv használatának kérdéseivel foglalkozik. Átfogó pragmatikai kutatások csak viszonylag későn, a hetvenes években indulnak meg. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a nyelvészet érdeklődése a nyelvi rendszer formális elemzésére korlátozódott, amely nem számolt a nyelv használóinak szerepével. A formális leírás nem fordított figyelmet azoknak a jelenségeknek a magyarázatára sem, amelyek értelmezését a nyelvhasználat bevonásával lehetett volna csak megtenni. Ezeket a kérdéseket egyszerűen pragmatikai problémáknak, kérdéseknek minősítették (Il. erről Yule 1996: 6-8, Szili 2004: 11-38). A pragmatika sokáig a ,papírkosár" (Bar-Hillel 1971) funkcióját töltötte be: minden olyan kérdés, amely kívül esett a formális nyelvleírás határain, ide került. A nyolcvanas években már különbséget lehet tenni a pragmatika szűkebb és tágabb értelmezése között. A szűkebb felfogás szerint a pragmatika a nyelvi rendszer és a nyelvhasználat kontextusa közötti kapcsolatokat vizsgálja (I. Levinson 1983: 9). A felfogás képviselői a pragmatikát szorosan a grammatikához kötve határozzák meg. A pragmatika tágabb értelmezése szerint a pragmatika a nyelvhasználat alapelveinek tanulmányozásaként határozható meg (I. Leech 1983: 4). Képviselői a nyelvi

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1750 px
Hauteur de l'image
2480 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
937.94 KB
Lien permanent vers jpg
022_000017/0007.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000017/0007.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu