OCR Output

A pártállami színházi irányítás és a Színház- és Filmművészeti Szövetség... s 271

, Mint az államosított Fővárosi Operett Színház igazgatója, azzal a kérés¬
sel fordulok Rákosi elvtárshoz: nézze meg új operettiinket, Offenbach »Ge¬
rolsteini nagyhercegnőc-jét. Kérésem indoklására felhozom, hogy a darab
bemutatója súlyos belső válságba sodort, és olyan ellenmondásokat tárt fel
előttem, amelyekkel szemben tanácstalanul állok.[...] Arról van szó, hogy
a munka, amit elvégeztem, kommunista munka-e, vagy ellenforradalmi-te¬
vékenység! [...] A darabot, amely a maga idejében politikai kulcsdarab volt,
mai aktualitású politikai kulcsdarabbá alakítottuk át. Így lett a mi Gerol¬
steinünk (a századvégi kosztümök ellenére) egy mai, marshalizált nyugati
kisállam, amelyet korrupt bitangokból és fajankókból álló bábkormánya ki¬
szolgáltat az amerikai imperializmusnak. A darab a zenés pamflet ősi esz¬
közeivel mutatja meg, hogyan sodorja teljes nyomorba »Gerolsteint« a ten¬
gerentülröl rakenyszeritett »Bratschild kölcsön«, illetöleg a ’kolibri-paktum’
és hogyan üzi el vegül a nep »Bratchild urat«, a terv vezerigazgatöjat.”

Az effajta ertelmezesmöd eluralkodäsa mindinkäbb hatott arra is, ahogy
anezök gondolkodtak egy-egy elöadäs jelenteseröl. 1949-1953 között a szin¬
ház szakmai és politikai fórumain a szovjet modell normává válását sürget¬
ték. E példához, értékrendhez, stílushoz való alkalmazkodás követelménye
Révai 1950. június 8-i kollégiumi hozzászólásából is kiolvasható: , Az új
munkás, a szovjet ember figuráját ma már alakítani tudjuk. Az eredmény
annál szembetűnőbb, mert nemcsak új színészek (fiatalok) tudják játszani
ezeket a szerepeket, hanem a régiek közül is többen. Egész csomó régi színész
alakul át és válik alkalmassá ezen új szerepek eljátszására.""

Az elháríthatatlan igazodást szolgálták a színészek számára kötelező Szta¬
nyiszlavszkij-körök, melyeken a szocialista realizmus , elméletének" és gya¬
korlatának transzferje zajlott. A szovjet modell átvételének szándékát mu¬
tatta, hogy a Szovjetunióba látogató magyar kulturális delegáció 1951-ben
tanulmányozta az ottani műsortervezést, repertoár-összeállítást, belső mun¬
karendet, az új művek alkotásában való közreműködést, a művészek anyagi
helyzetét," a szovjet művészeti intézmények felépítését, a vezetési- és munka¬
módszereket, a művészeti oktatást, a zenés színházakat és a káderkérdéseket."

A színházi műsortervek ellenőrző jóváhagyása is a Népművelési Minisz¬
térium kollégiumi értekezletén történt. Hogy elsősorban politikai kritériu¬
mok alapján, azt jelzi, hogy az előterjesztésekben a darabok mindig témájuk
és , származásuk? (régi, új, szovjet, népi demokratikus, kortárs magyar stb.)
feltüntetésével szerepeltek. Az irányítás nemcsak a darabok ügyében dön¬

5 MNL OL 276. F. 65. cs. 335. őe.
5 MNLOL XIX-I-3-n.

7 MNL OL XIX-J-42-a 4. d.

8 MNL OL XIX-I-3-f1. d.