OCR Output

252 s III. Magánszínház-ellenes érvelés és gyakorlat

, Sajnos, valamennyi tagunknak szerződést a Kamara szerződtetési irodá¬
ja nem biztosíthat. Mint az előbb említettem, nagy számbeli túltermelés
mutatkozik különösen az előadóművész osztálynál. A szerződésnélkülisé¬
get nem tudja megszüntetni, nem is tudhatja, hiszen évenként legfeljebb
cca. 1000 előadóművész jut szerződéshez, a Kamara színészfőosztályának
létszáma pedig 1600-1700. Előre is kérem és figyelmeztetem tehát azokat
a kollégáimat, akik a zsidótörvény értelmében a kedvezményezettek közé
sorolhatók, vagy született őskeresztények, ez még nem ad nekik jogot arra
nézve, hogy a Kamara őket szerződéshez juttassa, tehát ezért a Kamarát
sem belül, sem kívül ne támadják, hiszen a Kamara volna a legszerencsé¬
sebb, ha valamennyi tagjának kenyeret tudna biztosítani."

Nem volt könnyen végrehajtható az új ellenőrzési faktorként beiktatott mű¬
sorellenőrzés sem, mely szerint , a darabok címe, a szerzőknek és fordítóknak,
valamint annak feltüntetésével, hogy a darab melyik budapesti színházban
került színre, a Kamara útján előzetesen a kultuszminiszter úrhoz felter¬
jesztendő és az egyes darabok csak azoknak jóváhagyása után játszhatók.""
A repertoár előzetes kontrolljának mechanizmusát a pártállami színházi irá¬
nyitás sokkal profibban hajtotta végre. A Kamara nemcsak a műsorra kerülő
darabokat felügyelte volna, hanem a közönségvonzó sztárok túlfoglalkozta¬
tását is rendelettel kívánta korlátozni: , Egyrészt a magyar filmek művészi
minőségének fokozása, másrészt szociális szempontokból a jövőben egy-egy
színművész részére egy gyártási évadban legfeljebb hat vezető film-szerep el¬
játszását engedélyezi." A magánkézben lévő, profittermelő célú filmgyártás
idején azonban a főszereplők (identitásmodellek) kiválasztásának külső be¬
folyásolása megvalósíthatatlan idea maradt.

Az előadások politikai propaganda-célú felhasználása ugyan az 1950 utá¬
ni időszakban sokkal általánosabb követelmény lesz, de már a háború alatt is
találunk példát efféle igényre:

, a PHonvéd naponx olyan színdarabot kell a színházaknak előadni, amely
a magyar honvédséget, vagy a magyar vitézséget e naphoz méltó formában
dicsőíti. Amennyiben egyes színigazgatók ilyen darabbal nem rendelkezhet¬
nének, vagy ilyen darab betanulása leküzdhetetlen nehézségbe ütközne, úgy
az említett napon előadás előtt a magyar honvédsereget és vitézséget dicső¬

9 N.N.: Kiss Ferenc beszéde, Magyar Szinészet, I. évfolyam, 1939. 9, 3.

5. N.N.: A vidéki színházak műsorellenőrzése, Magyar Színészet, II. évfolyam, 9. szám, 1940. augusz¬
tus, 4.

un Uo., 9.