OCR Output

Színház és politika kapcsolódási szintjei végtelenek. A politika fogalmát kö¬
zösségi tevékenységként és viszonyként értelmezve minden előadásnak van
politikai vonatkozása, hiszen reflektál, reagál. A következőkben egy szűkebb
- a hatalom megragadásaként jellemezhető - politika-definícióhoz kapcso¬
lódva olyan kontextusokat vázolok, amelyekben az állam, illetve 1950 után
a pártállam a javak, eszközök, státusok újraelosztásával kívánta átformálni
a színházi működést. A Színművészeti és Filmművészeti Kamara (a továb¬
biakban Kamara), az 1945 utáni színházi érdekképviseletben döntő szerepű
Magyar Színészek Szabad Szakszervezete, majd a pártállami színházi irányí¬
tás által létrehozott Színház- és Filmművészeti Szövetség egyaránt radikális
színházszervezeti reformra és elitcserére törekedett. A pártállam ehhez totá¬
lis hatalommal bírt, míg a Kamara elvileg csak egy szakmai szervezet volt.
Ugyanakkor erős politikai támogatással, a korábbi színházi érdekvédelmi
szervezetek (Országos Színészegyesület, Budapesti Színészek Szövetsége, Bu¬
dapesti Színigazgatók Szövetsége) pótlására, ellenében hozták létre. 1939-től
a színházi döntéshozatal és kontroll jelentős részét is e szervezetre delegálták.

Abból a feltételezésből indulok ki, hogy mindhárom, e fejezetben vizsgá¬
landó kontextusban politikai cél volt a magánszínházi működés viszonyla¬
gos autonómiájának megszüntetése. Az első esetben a , keresztény nemzeti
alapon való átépítés", a két további példában, az államosítást megelőzően,
majd követően - eltérő módszerekkel és eszköztárral - a marxista-leninista
ideológia szolgálatába kívánták állítani a színházat. A politikai beavatkozás
indoka is hasonlított, amennyiben a színházzal szemben támasztott , kultúr¬
követelmények" megnövekedésével, az üzleti jelleg kiküszöbölésének szük¬
ségességével indokolták a felülről bevezetett reformok elkerülhetetlenségét.
Összeköti a vizsgált kontextusokat annak akommunikációs modellnek a fel¬
tételezése is, hogy az előadások által közvetített üzenet -— a médium érzelmi
ereje révén - képes lehet befolyásolni a befogadók világértelmezését.