OCR Output

A Budapesti Színigazgatók Szövetsége megalakulása s 145

Figyelemre méltó párhuzam, hogy az első világháború és a spanyoljárvány
időszaka New Yorkban is egy - a színházi ipar modernizációjához kapcsoló¬
dó, a pestinél intenzívebb, de időben párhuzamosan zajló - szakmai érdekvé¬
delmi küzdelemmel esett egybe. A Broadwayn már a századelőtől megjelen¬
tek a színházi mesterségek érdekvédelmi szerveződései. A National Alliance
of Theatrical Stage Employees 1910-ben, a Ihe Dramatists" Guild 1912-ben
alakult. A közösségi érdekvédelemmel nem rendelkező színészek esetében
azonban a producerek sokáig rendkívül előnytelen munkafeltételeket voltak
képesek kikényszeríteni. A hetekig tartó próbákért nem fizettek, a színésze¬
ket szinte bármely ok miatt elbocsáthatták, pénzbüntetéssel sújthatták. Bár
a színészek szerveződése, az Actors" Eguity Association (AEA) már 1913 má¬
jusában elindult, de mindössze 112 taggal, hiszen a művészek zöme számára
nem tűnt járható útnak, hogy más dolgozókhoz hasonlóan, szakszervezeti
formában harcoljanak érdekeikért.

A Producing Managers" Association (PMA) így tárgyalni sem volt hajlandó
velük egy minden producerre kötelező, a színészek számára elfogadhatóbb
munkafelteteleket garantälö szerzödesformuläröl. Azért is figyelmen kívül
hagyhatták a színészszervezet követeléseit, mert a szakszervezeti ernyőszer¬
vezet, az American Federation of Labor sokáig nem fogadta be tagjai közé
az Eguityt. A színészek harci kedve az USA háborúba lépése után erősödött
meg. Francis Wilson AEA-elnök a szakszervezetté alakulás mellett kardos¬
kodott: , Nem hihetjük, hogy a zenészek, és más dolgozók szakszervezetei ál¬
tal alkalmazott módszerek átvétele nélkül elérhetünk egy színész és manager
közti méltányos szerződést, erről meg vagyok győződve."" 1917-től - ebben
az évben alakult a Budapesti Színészek Szövetsége - a New York-i színész¬
szervezet komolyan veendő tárgyalópartnerré vált. A fokozatos radikalizá¬
lódás fejleményeként a Broadway színházaiból kiinduló első színészsztrájk
1919-ben robbant ki. Ennek előzménye az volt, hogy bár a United Managers"
Protective Association és az Actors" Eguity Association képviselői által végle¬
gesített, minden producerre kötelező szerződésformulát már 1917. augusztus
10-én, nem sokkal az USA hadba lépését követően elfogadták a felek, de ka¬
rácsonyra vilagossa valt, hogy a The Shuberts színházi tröszt továbbra sem
alkalmazza azt, és igyekszik megosztani a színészek összefogását."

Az Actors" Eguity Association ekkor arra kérte folyamatosan növekvő tag¬
ságát, hogy csak UMPA-AEA szerződésformulát legyenek hajlandók aláírni.
1919 márciusára odáig nőtt a feszültség, hogy az Actors" Eguity Association
, closed shop" együttműködési formát követelt, tehát megtiltotta volna a pro¬

4 Shane, Rachel: Inciting the Rank and File: The Impact of Actors’ Equity and Labor Strike, 5. http://
barnettcenter.osu.edu/sites/default/files/2019-08/inciting_the_rank_and_file.pdf - (Utolsö letöl¬
tes: 2021. 04. 20.)

5 N.N.: Actors win consession. The New York Times, 1917. Aug., 11. 7.