Roboz Imre és a Vígszínház nemzetközi kapcsolatrendszere... e 129
tehetem meg, hogy ne utaljak rá, hogy a Metro különös érdeklődést mutat a
Molnár-darabok iránt."
Roboz rámutatott: a gazdag és sikeres Molnár Ferenc számára ekkorra már
darabjai Broadwayn való bemutatása volt az elsődleges cél. Ez eleve csök¬
kentette a Paramount esélyeit, mely csak a filmjogokért kívánt fizetni. Olyan
szempontokat világított tehát meg a pesti kulturális kontextussal kapcsolat¬
ban, melyekről a filmvállalatnál nem tudhattak. Farleyt meg is győzték Roboz
érvei: , Informáltam a New York-i irodát a részletekről ebben az ügyben, és
feltűnően hangsúlyoztam annak szükségességét, hogy megváltoztassuk poli¬
tikánkat, hogy meg tudjuk venni a színpadi jogokat is a filmjogok mellett."
A következő hasonló konfliktusnál azonban Farley megijedt, és főnökei
álláspontjával azonosult:
, Mellékelem a levelet, amit a New York-i irodától kaptam Bús-Fekete Já¬
nos című darabjával kapcsolatban. Úgy tűnik, hogy mind a Fox Twentieth
Century, mind a Metro hetekkel az Ön jelentése előtt kapta meg ennek a da¬
rabnak a kéziratát. Mire a szinopszis elérte Hollywoodot, a Fox Twentieth
Century már elhatározta, hogy megveszi a terméket. Egyre inkább fontossá
válik, hogy a jelentéseket a lehető legkorábban kapjuk meg. Úgy érezzük, Ön
olyan pozícióban van Pesten, ami lehetővé teszi, hogy a jelentéseket a ma¬
gyar darabokról sokkal előbb kapjuk meg, mint bármely más társaság, és
reméljük, tesz róla, hogy a Fox és a Metro soha ne győzzön le bennünket
újra."7
Roboz ismét rámutatott a valódi problémákra: a Paramount pénzügyi koc¬
kázatkerülésére és lassú döntési mechanizmusára:
, Őszintén megmondhatom, némi eredményt el lehet érni szép szavakkal és
ígéretekkel, ahogy én képes voltam és leszek ezt megtenni a jövőben is, de
ha az emberek azt látják, hogy nem kötnek velük üzletet, nem lesznek haj¬
landók ilyen megegyezésekre, hacsak nem kapnak némi pénzt azért, hogy
darabjaikat a rendelkezésünkre bocsátják."
A nemzetközi kereskedelmi színházi kapcsolatok forráskultúrára gyakorolt
negatív hatásai között említendő, hogy a sikeres pesti szerzők amerikai film¬
gyárak általi alkalmazása nem volt előnyös a tőkeszegényebb pesti színházak
Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1935. augusztus 5., OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374.
Frank Farley levele Roboz Imrének, 1935. augusztus 12., Uo.
Frank Farley levele Roboz Imrének, 1936. november 16., Uo.
Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1936. november 19., Uo.