OCR Output

Roboz Imre és a Vígszínház nemzetközi kapcsolatrendszere... e 127

A Roboz-Farley-levelezésből érzékelhető, miként vesztette el a Paramo¬
unt meghatározó nemzetközi partner-státusát a pesti kereskedelmi színházi
mező aktorai számára. Roboz - bár munkaköre megtartására törekedett ¬
maga is mind kevésbé bízott abban, hogy közreműködésével a stúdió dara¬
bot köt le, írót vagy színészt szerződtet. Ezt levelezőpartnere sokszor irreális
kéréseiből is érzékelte. Mikor például Farley - Roboz pesti kapcsolataira hi¬
vatkozva - ingyen vagy irreálisan alacsony összegért akart opciót szerezni
egyes darabokra. A Pest-Hollywood színházi termék transzfer másik nehéz¬
sége a forrás- és célkultúra eltérő ízlés- és tabuhatára volt. Meglepő módon
a konzervatívként jellemzett két háború közti magyar közeg, legalábbis a fő¬
városi színházi tömegkultúra terén, lazább szabályokkal rendelkezett, mint
az amerikai. Roboz többször ajánlotta a Pesten igen piacképesnek bizonyuló
Bús-Fekete László darabjait, melyeket azonban a New York-i iroda rendre
visszautasított. Még a színházi szellemében frivol Párizsban élő Farleynek is
kétségei voltak amerikai filmes felhasználhatóságukat illetően:

, Az új darab, a Születésnap be kell vallanom, kétséges filmanyagnak tűnik
számomra. Nehéz lenne mutatni az idő múlását, és erősen kételkedem ab¬
ban, hogy az amerikai tisztasági kampány (purity campaign) idején elég
bátorság lenne egy efféle filmre, hisz oly nagy hangsúly kerül a főszereplő
szexuális életének bemutatására."

Roboz és Farley személyes jó viszonya ellenére a Paramount időnként érzékel¬
tette munkaadói, hatalmi fölényét Robozzal szemben. Bár ő mindent megtett
a filmgyár tájékoztatása és érdekei képviselete érdekében. E nézeteltérések
jellemzően a Paramount elsőségének kérdéséhez kapcsolódtak. A szinopszi¬
sokat begyűjtő, raktározó és valamiféle homályos módon értékelő központ
többször nehezményezte, hogy egy-egy pesti darabról a konkurensek előbb
kaptak információt. Roboz elmagyarázta, hogy a pesti kereskedelmi színhá¬
zi szektort az USA-filmgyárakkal összekötő háló az 1930-as évektől egyre
több szereplőt rejtett és tartott el, tehát párhuzamos hírcsatornák léteztek."
Ő ugyanakkor még be sem mutatott darabok szinopszisát is szolgáltatni
tudta a Paramountnak. Információi bizalmas jellegére utalt 1932. augusztus
5-i levelében: , Gyakran a darab még készen sincs, és az ügynökség az ere¬

59 Frank Farley levele Roboz Imrének, 1934. december 14., Uo.
60 A többcsatornás információcsere a pesti színházi- és filmvilágban már a hangosfilm megjelenése
előtt jelentős volt. A Lajta Andor által szerkesztett és kiadott, évente megjelenő Filmművészeti év¬
könyv 1930-as számából kiderül, hogy a nyersfilmképviseletek, filmgyárak, filmgyártók és -labora¬
tóriumok mellett a külföldi filmkölcsönzők sora van már ekkor jelen. Pesten irodával rendelkezik a
Paramounton kívül a Gaumont, a Fox-Film, a Metro-Goldwyn-Mayer, a Universal Film és a Warner

Bros-First National.