Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Heltai Gyöngyi
Cím (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Tudományterület
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Sorozat
Humaniórák
Tudományos besorolás
monográfia
022_000016/0121
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 122 [122]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000016/0121

OCR

Roboz Imre és a Vígszínház nemzetközi kapcsolatrendszere... e 121 letes cselekményismertetés, melyet feltehetőleg a színház dramaturgja írt, és egy angol anyanyelvű, Pesten élő újságíró fordított. A Paramount igényeinek kielégítése nem volt könnyű. Farley kezdetben a szinopszisok angoljával volt elégedetlen. Voltak aztán olyan, a színházi termékek kezelésére vonatkozó amerikai gyakorlatformák, melyeket a pesti, személyes kapcsolatokon nyugvó kisipar szemszögéből Roboz értelmetlennek talált. Megkérdezte például, , amennyiben egy darab, amely színre kerül, megbukik és abszolút jelentéktelen dolognak bizonyul, vajjon kell-e arról is synopsist készíttetnem."? Az aktuális budapesti kontextust feltarva el is magyarázta, miért tartja feleslegesnek a sok esetben bugyuta cselekmény ismertetését: , Ugyanis nálunk most olyan a helyzet, hogy a színházi szezon igen nagy erővel startol az összes színházi helyiségekben, tehát azokban is, ahol a tavalyi rezsim megbukott, új vezetőség kezdi el működését. Igen sok ezek közül azonban a siker és eredmény minden kilátása nélkül. Színre fognak kerülni ezekben olyan darabok, amelyeket a jobb színházak már évek óta refusáltak és amelyek hosszú idő óta fekszenek a különböző ügynökségeknél."" Hiába Roboz szakszerű magyarázata, Farley válaszából kiderül, hogy a Paramountnál a hangosfilmgyártás révén felértékelődő sztorikat árucikként kezelték. És mivel nem léteztek esztétikai vagy egyéb kritériumok arra nézne, hogy a színpadi szerzők által konstruált izgalmas vagy megható történetek közül melyeket érdemes nyilvántartani, minden potenciális filmtémát kartotékoltak. , Ha nem védjük magunkat azzal, hogy a New York-i irodának mindenről beszámolót küldünk, valaki értesíti a New York-i irodát arról, hogy ez és ez a darab jó film story." A Paramountban a filmgyártást tehát nem elsősorban művészi szempontok (rendezői önkifejezés, filmnyelvi kísérlet), hanem új témaötletek birtoklása felől kívánták szervezni. Állandó információéhségük indokaként felvetődik a sztori konkurencia előli megszerzésének szándéka is. A , nyersanyaghoz" való viszonyt illetően egyetértés volt Roboz és Farley között. Aszerint minősítették a sztorikat, hogy , színpadi értékük" (stage value) mellett rendelkeztek-e , filmes értékkel" (picture value) is. Ennek körülírására a nyelvi- és fogalomkészletet a levelezés folyamán alakították. Szórakoztatóiparban jártás üzletemberként igyekeztek kikalkulálni a színdarab szinopszisa (tehát a puszta cselekmény) alapján egy hangosfilmadaptáció si* Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1932. szeptember 3., OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374. 3 Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1932. szeptember 3., Uo. 14 Frank Farley levele Roboz Imrének, 1932. szeptember 9., Uo.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.27 MB
Permalinkből jpg
022_000016/0121.jpg
Permalinkből OCR
022_000016/0121.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde