OCR Output

A Vígszínház színésznő-politikája az 1930-as években + 93

kerülnek ki." Szász Zoltán 1926-ban azt írja, hogy , Ezredesek, miniszteri ta¬
nácsosok, tanfelügyelők, kormányfőtanácsosok leányai, okleveles tanárnők,
iparművésznők, B-listás hivatalnoknők jelentkeztek kóristanőknek a Király
Színház karfelvételi próbáján." A kortársak e változást az első világháborús
vereséget követő gazdasági, társadalmi krízissel magyarázták: , A nagy szociá¬
lis összeomlás, mely a társadalmi épület magasabb emeleteit döntötte a porba,
a középosztály törmelékeit vetette ide. Ez is olyan új színt adott a karfelvéte¬
li próbának, amellyel a régebbiek nem rendelkeztek." Az 1930-as évek újabb
gazdasági, pénzügyi krízisek sorát hozta." Ezek hatásait a színésznői pályára a
Vígszínháznak és kis részben a Nemzeti Színháznak az OSZK Szinháztörténe¬
ti Tárában található anyagai segítségével vizsgáltam." A Vígszínház esetében
a színésznők szerződéseit és a női tagokra vonatkozó levelezést tekintettem
át.. Kiindulásként Lajta Andor évente kiadott Filmművészeti évkönyvében
megadott színházi társulati névsorok alapján összeállítottam egy táblázatot a
Vígszínház 1930-1939 között szerződtetett színésznőiről." (Vö. Táblázat 13)
Ennek adatait törekedtem aztán értelmezni a szerződések és a levelezés segít¬
ségével. A vígszínházi , színésznő-politika" megértéséhez előbb azonban utal¬
ni kell e teátrum speciális pozíciójára a pesti magánszínházak között, illetve a
színészek foglalkoztatásának korabeli formáira és szervezeteire.

A Vígszínháznak, a pesti magánszínházak közül egyedüliként 1920-tól
külföldi tulajdonosa volt. Ben Blumenthal a színház megvásárlása idején
a magyar származású Zukor Adolf Paramount filmvállalatának ügynöke¬
ként a filmvállalat közép- és kelet európai terjeszkedésében volt meghatáro¬
zó figura." A Vígszínház igazgatását az USA-ban élő Blumenthal a korábban
a pesti filmiparban tevékenykedő Roboz Imrére bízta. Roboz a háború előtt
a Projectograph filmvállalat tisztviselője, majd igazgatója volt. Ő szerezte meg
vállalata részére a Nordisk Films Co. filmjeinek budapesti vezérképviseletét,
kezdeményezésére alakult meg a Phőnix Filmgyár Rt., amely számos nagysi¬
kerű magyar némafilmet készített. 1915 decemberétől Roboz a Projectograph

4 Gerle: Vége a hazmester-kisasszony legendanak, Szinhdzi Élet, 10. évfolyam, 11. szám, 1921. március
13. 19.

5 — Szász Zoltán: Ezredesek, miniszteri tanácsosok, Színházi Élet, 16. évfolyam, 1926/29. 16.

Uo., 17.

7 " A New York-i tőzsde összeomlása 1929 októberében, Magyarországon az 1931 júliusában, majd au¬

gusztusában bekövetkező bankzárlat, a kötött devizagazdálkodás bevezetése, a fizetések többszöri

leszállítása az állami és magánszférában, 1931 decemberében pedig a külföldi kifizetések megtiltása.

OSZK SZT irattár, Vígszínház iratai, 374; Nemzeti Színház iratai, Gazdasági iratok 2. 1935/36 évad.

2. 1-50f. Fond 5/583.

° K6sz6ném Both Magdolnanak, a Szinhaztérténeti Tar munkatärsanak a kutatäsban nytjtott önzet¬

len segitségét.

Lajta Andor (szerk.): Filmmüveszeti evkönyv. Budapest, Szerzö Kiadäsa (1929-1939).

“Ben Blumenthal részt vett az 1921 äprilisäban alakult European Film Alliance (EFA) létrehozásában,
melyet Zukor cége (Famous Players Lasky) és az UFA volt munkatársai hoztak létre.