Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0092
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 93 [93]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000016/0092

OCR

A VÍGSZÍNHÁZ SZÍNÉSZNŐ-POLITIKÁJA AZ 1930-AS ÉVEKBEN »A színész dolgozó munkás, vannak arisztokraták és van proletariátus. A nagy színész nem kerülhet abba a helyzetbe, hogy koplaljon, vagy rongyos ruhát zálogosítson el, legfeljebb, ha kicsit rosszabbul megy, leállítja az autóját. A kis színész élete pedig komoly küzdelem, mint ahogy komoly küzdelem a kishivatalnok élete is. De hol vannak a Mourget-szerű bohémek, hol vannak, akikről Heltai írt, egyáltalán, hol vannak ma már bohémek? Azt hiszem, a közönség körében sokkal több bohém ül, mint amennyi a színpadon szerepel." Írja a Színházi Almanach 1930-ban. A vizsgálatom központjában álló Vígszínházról a cikk megállapítja, hogy , nincsen meg a gázsiknak felfelé való kilengése, havi háromezer pengő volt a legnagyobb gázsi, igaz, hogy ebből végeredményben meg lehet élni." A pesti színészek anyagi helyzete azért kerül reflektorfénybe, mert 1930-tól egyre erősebben érezhetők a gazdasági világválság negatív hatásai. Ezek módosítják a színészek és a színésznők szerződtetési feltételeit, kereseti viszonyait is. Az alábbiakban azt vizsgálom, hogy 1938 őszéig, mikor Roboz Imrétől Harsányi Zsolt vette át a pénzügyi és adminisztratív szempontból legstabilabb működésű pesti magánszínház igazgatását, miként jelentkeztek e hatások a Vígszínház , színésznő-politikájában". Tehát, hogy a teátrum gazdasági és művészeti vezetői milyen stílusú és státusú színésznőket szerződtettek, őket miként díjazták, milyen beszédmódokat alkalmaztak a velük/róluk való kommunikációban. A téma érintkezik a színésznői pálya társadalmi szegregációjának első világháború végét követő megszűnésével. A Színházi Élet az 1920-as évektől gyakran konstatálta a színésznői hivatás társadalmi bázisának szélesedését.? A Vége a házmester-kisasszony legendának című írás szerint a polgári családok nem féltették többé lányaikat a színiiskolától - , ha valamikor igaz volt, most már nem az, hogy az igazi, nagy primadonnák a házmesterlakásokból Ty.: Mit keresnek a starok?, in Színházi Almanach. A Délibáb karácsonyi ajándéka, Budapest, Tolnai nyomdai Műintézet és Kiadóvállalat R. T., 1930, 80. > Uo. 3 Err6l lasd: Heltai Gyéngyi: Bulvarszereposztas. N6éi szerep- és identitasmodellek a két vilaghaboru k6z6tti operettben és szinhazi sajtoban, 1920-1938, SIC ITUR AD ASTRA, 19. évfolyam, 2008/58., 233-269.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.07 MB
Permalink to jpg
022_000016/0092.jpg
Permalink to ocr
022_000016/0092.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu