A darabhiány problémájának kezelése a Vígszínházban... s 91
magyarul íródtak eredetileg. Roboz feladata az volt, hogy a pesti bemutatók¬
ról beszámoljon, és minden darabról, még a bukottakról is egy a Paramount
filmgyári séma szerinti értékelést írjon és egy részletes szinopszist küldjön.
E maximalista szüzsé-centrikusságból egyfelől az tűnik ki, hogy a hangos¬
film térhódítása után immár a történetet, a storyt tekintették a mozgóképes
alkotások legfontosabb elemének. Másfelől az is látszik, hogy a fantasztikus
sebességgel növekvő amerikai filmipar témahiányban szenvedett. A Pa¬
ramount feltehetőleg azért érdeklődött a pesti magánszínházak programja
iránt, mert a produkciók döntő hányada ugyanazzal a szórakoztató termék¬
előállító ambícióval készült, melynek logikája szerint a filmgyárak is működ¬
tek. Ez az attitűd azonban - ahogy a Vígszínház darabhiánypótlási eljárásai
esetében is láttuk - időnként nem zárta ki jelentős művészi érték létrejöttét.