A darabhiány problémájának kezelése a Vígszínházban... + 89
Ugyanakkor tévedés lenne azt hinni, hogy a gazdasági válság jeleit — a kö¬
zönség fizetőképes keresletének csökkenését, az előadásszériák rövidülését
- tapasztalva a vígszínházi menedzsment csak szórakoztató darabok szinre¬
vitele iránt mutatott érdeklődést. A berlini és bécsi rendezéseivel a Vígszín¬
háznak darabötletekkel szolgáló Reinhardt repertoárját figyelve július 10-én
kérik például a berlini Fischer Verlagtól Bruckner Elisabeth von England
című drámáját. (Ezt 1930-ban mutatták be Reinhardt rendezésében a Deu¬
tsches Theaterben, és majd 1932. február 27-én kerül színre Angliai Erzsébet
címmel a Vígszínházban.) Július 29-én pedig egy másik jelentős kortárs szer¬
zővel kapcsolatban Jób arról tájékoztatja Robozt:
, Salgó elolvasta az új Maugham-darabot, nagyon tetszik neki, megvétel¬
ét feltétlenül ajánlja. Ennek megfelelően sürgönyöztem Martonnak, hogy
a darabot megvesszük, közölje velünk legolcsóbb feltételeit és adjon a ren¬
desnél hosszabb terminust, miután nem akarjuk, hogy a másik Maugham¬
darabbal ütközzek.””
Az erőteljesen újító drámákat a színház óvatosan kezelte. Ennek ellenére,
a nagy gonddal előkészített, Heltai Jenő által átdolgozott A koldus operája
1930 őszén megbukott, csak 8 előadást ért meg.
A darabhiány kiküszöbölésének speciális esete a rendszerint az évadkezdet
előtt és a szezon végén rendezett, gazdaságossági és művészi szempontokat
ötvöző külföldi vendégjáték. 1930-ban két társulat érkezik, de a sok ajánlko¬
zó jelzi, hogy a Vígszínház beletartozik a sztárszereplő köré épülő turnétár¬
sulatok, illetve az együttesek kelet-európai turnéútvonalába. Nagy nézőtere
lehetővé teszi, hogy a bevételen 50-5096-ban osztozó vendég és vendéglátó
is jól járjon, hiszen a jegyárak külföldi vendégjáték esetén az átlagosnál ma¬
gasabbak. 1930-ban a színház visszautasítja a párizsi Odeon, a Marionette
Theater Münchener Künstler ajánlkozását. Július 26-i levelében J. Borkon egy
japán társulatot ajánl, de ennek fellépése ugyanúgy nem valósul meg, mint
Emil Jannings együtteséé. Ami létrejön: május 28-tól június 6-ig a reinhard¬
ti hagyományhoz kötődő bécsi Deutsches Volkstheater és Max Pallenberg,
illetve az orosz emigráns színészekből álló, Jusnij által vezetett Kék Madár
kabaré augusztus 27. és szeptember 5. közötti vendégszereplése. Utóbbi elő¬
készületei rengeteg munkát emésztenek fel. Július 29-én például a színház