Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0086
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 87 [87]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000016/0086

OCR

86 « I. A globális színházi hálózatok pesti leányvállalata tőképes darabpiacnak tűnik: általában sokkal több kiadó (Max Pfeffer, Felix Bloch Erben, Georg Marton, Fischer) által küldött darabot utasítottak vissza udvarias levélben, mint ahányat lekötöttek. Visszatérő indok, hogy a darab nem a Vígszínháznak való. Ennek okát ritkán fejtették ki, de általánosságban elmondható, hogy a politika és az erotika színpadi reprezentációjának tabuhatáraira ügyeltek. Előfordult ellenirányú kezdeményezés is, mikor a színház sokat utazó, tájékozott vezetői rendelték meg a darabot az ügynökségtől, kiadótól. Sikergyanús külföldi előadások felmérésére több informális csatorna is létezett. A Vígszínház baráti, üzleti köréhez közel állókat kérték tájékoztatásra. Március 6-én például a Színházi Élet éppen Párizsban tartózkodó főszerkesztőjét, a mellékállásban szintén színházi ügynök Incze Sándort: , Nézd meg az új Yvain operettet és sürgönyözd meg jó és nekünk való-e. Mikor jössz Pestre ölel Roboz." Feltételezték tehát, hogy e szakmai körben kialakult kép él arról, milyen típusú darab illik a Vígszínházba. Ez a színház szilárd önképének, és ezzel harmóniában lévő, a befogadók számára is markáns profiljának meglétét bizonyítja. 1930-ban szerződéses viszonyban legközvetlenebbül Bányai Sándor kapcsolódott a Vígszínházhoz, akit párizsi színházi premierekről szóló beszámolóiért fizettek, amellett, hogy az általa ajánlott vagy képviselt darabok közül is lekötöttek néhányat. Bányai a Vígszínház mellett az alábbi vállalkozásokat képviselte Párizsban: Paramount Famous Lasky Corporation, Charles Frohman Inc., Gilbert Miller, Georg Marton Verlag, dr. H. Guttierez-Roig, Színházi Élet. A Vígszínház havi 50 dollárt fizetett neki, plusz készkiadásait térítette. Bányai igyekezett bizonyítani, hogy extra szolgáltatást nyújt. Március 3-án ezt Írja: „Mai pöstaval küldtem Önöknek Savoir új darabjának, a Le roi des enfantsnak egy kópiáját. A darab világjogai Gilbert Milleréi. Csak 24 órára kaptam a könyvet, hogy ezt elolvashassam, de jobbnak láttam Önöknek soron kívül ezt a másolatot készíttetni. Én még nem olvastam azt el. Azt mondják, hogy remekmű. Nagy érdekemben áll, hogy ne tudják meg miszerint Önök általam hozzájutottak a könyvhöz. Kérem tehát teljes diskréciójukat." A kereskedelmi színházi modellben az új darab, a korabeli szóhasználatban , újdonság? - esetleges esztétikai értéke mellett - elsősorban értékes árucikk, melynek megvásárlása/lekötése a versenytársakkal szembeni üzleti előnyt, sikeres színrevitele pedig profitot ígér. 4 OSZK SZT Irattar Vigszinhaz iratai 374. 5 Uo.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000016/0086.jpg
Permalink to ocr
022_000016/0086.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu